Kommuntorget

Kommuntorget är den ledande tidningen inom kommunala nyheter på svenska. Följ med nyheterna på Kommuntorget.fi och Twitter.

Cirka 8 500 kilometer av landets vägar är i uselt skick, uppger Trafikledsverket. Enligt Automobilförbundet är det exceptionellt många vägar som har tagit skada av den bistra vinterkylan och nederbörden i år. – Landets vägnätverk har en reparationsskuld på en dryg miljard euro. Vi har krävt att

Tågen stannar igen vid Ingå station. Det här har både kommunens politiker och övriga invånare väntat på. 30 personer tog emot det första H-tåget västerifrån. Runt tio av dem är beslutsfattare, bland annat Henrik Wickström och Patricia Grönholm från SFP samt Timo Kallio från Samlingspartiet närvarar

Tragiska händelser har fått Viivu Seila att gå med i ungdomsfullmäktige och senare i den kommunala politiken. – En fråga som jag arbetar för är införandet av en sex timmars arbetsdag. Det var under gymnasietiden som Seila aktiverade sig i politiken och gick med i stadens ungdomsfullmäktige. Men det

Enspråkigt finska Kervo ingår i ett tvåspråkigt välfärdsområde. Men den svenskspråkiga vården är bristfällig. Dokument har inte översatts till svenska sedan mars i fjol och vårdbetjäning på svenska kan inte garanteras. Fullmäktigeledamot Hanna Holmberg-Soto i Vanda-Kervo välfärdsområde accepterar