Yleiset kirjastot ja kirjastotoiminta

Årets bibliotekskommun 2019

Vuoden kirjastokunta -kilpailun logo

Vi söker än en gång årets bibliotekskommun och publikens favorit

Kommunförbundet vill genom en tävling lyfta fram och fira bibliotekens samhälleligt värdefulla arbete. I år inleds tävlingen den 6 augusti och avslutas den 30 augusti. Temat för årets tävling är läsning och främjande av läsning. Tävlingen genomförs i samarbete med Finlands biblioteksförening. Man deltar i tävlingen genom att fylla i detta anmälningsformulär senast 30.8.2019.

År 2018 var årets bibliotekskommun Esbo och publikens favorit Salla

Kommunförbundet delade 2018 för första gången ut ett pris till årets bibliotekskommun. Utmärkelsen ges till en kommun och dess biblioteksverksamhet. Tävlingen utlyses igen i augusti 2019 och priserna delas ut under Helsingfors bokmässa den 26 oktober. Här kan du se ett videoklipp från prisutdelningen i Sellobiblioteket (30 min.). Esbo firade utmärkelsen tillsammans med personal och kunder 4.12.2018.

I tävlingens första skede utsåg prisnämnden, som bestod av sakkunniga, fem finalister som presenterades på Åbo bokmässa 5.10.2018. Vinnaren offentliggjordes på Helsingfors bokmässa lördagen 27.10.2018 kl.13.00. Domare i tävlingen var Jarppi Leppälä från Duudsons. Finlands biblioteksförening arrangerade också en omröstning på nätet, där publikfavoriten röstades fram bland finalisterna. Publikens favorit blev Salla bibliotek.

Vi gratulerar vinnarna! Se finalisterna från tävlingen årets bibliotekskommun 2018 här.

kirjasto

Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit julkistettiin Turun kirjamessuilla

Turun Kirjamessuilla julkistetut Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit ovat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki. Kuntaliitto järjestää kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran ja Lukukeskuksen kanssa.
lateral-image-right
kirjasto

Kuntaliitto palkitsee ensimmäistä kertaa vuoden kirjastokunnan

Kuntaliitto jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa Vuoden kirjastokunta -palkinnon. Palkinto myönnetään kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle. Kilpailun avulla Kuntaliitto yhteistyökumppaneineen haluaa nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää työtä.
lateral-image-left