Årets fullmäktigeledamot söks!

vuoden valtuutettu

Har ni bland era förtroendevalda en person som föredömligt förbättrar samarbetet och bygger framtiden?

Kommunförbundet delar i år för första gången ut priset Årets fullmäktigeledamot. Med tävlingen vill Kommunförbundet fästa uppmärksamhet vid lokal demokrati och lyfta fram det viktiga arbete som de förtroendevalda utför.

Årets fullmäktigeledamot utkoras på Kommunordförandedagarna i Uleåborg 12.6.2019. Vinnaren får ett diplom och ett hederstecken som formgivits av Assi Arnimaa-Leinonen. Dessutom får vinnarens fullmäktige Kommunförbundets och Kommunstiftelsens stipendium på 10 000 euro för utbildning och konsultation.

Bedömningskriterierna är förnyelse och samarbetsförmåga

Vinnaren väljs av en expertjury vars medlemmar representerar sakkunniga inom det kommunala och förtroendevalda. I bedömningskriterierna betonas särskilt förmågan att förnya och samarbeta.

Anmälningstiden till tävlingen pågår från den 6 mars till den 15 maj 2019. Såväl förtroendevalda som personal och invånare i kommunen kan nominera kandidater till tävlingen. Anmäl din kandidat eller dig själv via länken: https://link.webropolsurveys.com/S/AA4C1EFA08DA47E2 .