Cirkulär 21/80/2012, Sirkka-Liisa Piipponen/aha, 8.11.2012

Uppgifter om kommunernas organ, förtroendevalda och deras arvoden

Kommunförbundet kommer att samla in uppgifter om kommunernas organ, förtroendevalda och arvoden för fullmäktigeperioden som inleds 2013. En enkät om kommunernas organ kommer att utföras i december detta år. Vid månadsskiftet januari/februari 2013 samlas uppgifter in om de förtroendevalda, och i april om deras arvoden.

​Kommunförbundet rekommenderar att kommunernas centralförvaltningar följer upp vissa uppgifter om de förtroendevalda för fullmäktigeperioden 2013–2016, såsom partitillhörighet, erfarenhet av kommunala förtroendeuppdrag, personliga egenskaper och arvoden. Det är viktigt att det finns uppgifter om de förtroendevalda både i kommunen och i form av sammanställda, kommunspecifika jämförelseuppgifter.

Närmare upplysningar:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634,
e-post: fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Sirkka-Liisa Piipponen, statistikutredare, tfn 050 448 3366,
e-post: fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Uppgifter om kommunernas organ, förtroendevalda och arvoden

Uppgifter om kommunernas organ, förtroendevalda och deras arvoden

Vid höstens kommunalval valdes de nya fullmäktigeledamöterna för de följande fyra åren. Fullmäktigeperioden inleds på allvar i januari nästa år med val av personer till förtroendeposter i andra kommunala organ.

De förtroendevalda har ett viktigt arbete med tanke på den kommunala självstyrelsen.

I kommunallagen betonas i synnerhet fullmäktiges starka ställning och övergripande ansvar för kommunens verksamhet och ekonomi. Fullmäktige fattar beslut i alla de för kommunen viktiga ärenden som anges i kommunallagen. Fullmäktige väljer också ledamöterna till kommunens organ.

Kommunförbundet samlar in uppgifter om kommunernas organ och förtroendevalda

Kommunförbundet kommer att samla in uppgifter om kommunernas organ, förtroendevalda och arvoden för fullmäktigeperioden som inleds 2013. En enkät om kommunernas organ kommer att genomföras i december i år. Vid månadsskiftet januari/februari 2013 samlar förbundet in uppgifter om de förtroendevalda, och i april om arvoden.

Kommunförbundet har också tidigare utfört motsvarande enkäter i början av en fullmäktigeperiod. Kommunförbundet är den enda organisation som på ett heltäckande sätt samlar in uppgifter om varje kommun och som även publicerar sammanställd information som jämförelsematerial för alla. Information från tidigare år finns på www.kommunerna.net > databanker/statistik/demokrati.

Kommunförbundets mål är att främja kunskapsledningen i kommunerna. Det behövs information för lagstiftningsarbetet, bland annat för revideringen av kommunallagen. Uppgifterna används också i undersökningar och som kunskapsunderlag i samband med utbildning. Informationen utnyttjas också vid nordiska jämförelser av kommunorganisationer. Kommunförbundet bearbetar dessutom uppgifterna till jämförelsedata som stöd för utvecklingsarbetet i kommunerna.

Uppföljning av uppgifterna om förtroendevalda fullmäktigeperioden 2013–2016

Kommunförbundet rekommenderar att kommunernas centralförvaltningar följer upp vissa uppgifter om de förtroendevalda för fullmäktigeperioden 2013–2016, såsom partitillhörighet, erfarenhet av kommunala förtroendeuppdrag, personliga egenskaper och arvoden. Det är viktigt att det finns uppgifter om de förtroendevalda både i kommunen och i form av sammanställda kommunspecifika jämförelseuppgifter.

I dagsläget finns det i så gott som alla kommuner någon form av databas med uppgifter om kommunens förtroendevalda. Databasen bör vara täckande och innehålla mer uppgifter än vad som krävs för löneadministrationen. Uppföljningen kan göras i samband med förfrågan om de förtroendevaldas kontaktinformation. I synnerhet i samband med en kommunsammanslagning finns det skäl att ta vara på informationen om de förtroendevalda i de sammanslagna kommunerna, och särskilt deras tidigare erfarenhet av kommunala förtroendeuppdrag.

En förteckning över de uppgifter som Kommunförbundets enkät gäller har bifogats.

Kommunförbundet kommer att skicka ut separata brev och blanketter i samband med enkäterna, så detta cirkulär behöver inte besvaras.

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma