Kommuntorget

Kommuntorget är den ledande tidningen inom kommunala nyheter på svenska. Följ med nyheterna på Kommuntorget.fi och Twitter.

Vårdreformen har många målsättningar. Den ska spara kostnader, ge större valfrihet och säkra en hög kvalitet på vård och omsorg. Men det som är svårt att mäta beaktas inte. Om man inte blir bättre på att mäta vårdkvalitet i Finland, blir kostnadsjakten viktigare än medborgarnas hälsa och välbefinnan

– Om inte landskapen själva får bestämma över till vilken service kundsedlarna kan användas kan det blir katastrof, säger Kommunförbundets vice vd Hanna Tainio angående det nya utkastet till valfrihetslagen. I sin videohälsning varnar Tainio också för att modellen med kundsedlar riskerar flytta spec

Finlands största utlokalisering inom social- och hälsovården blir verklighet, skriver Kuntalehti. Kemi, Torneå, Keminmaa och Simo grundar tillsammans med Mehiläinen ett gemensamt bolag som ska ta hand om hälsovårdstjänsterna i kommunerna under de kommande 15 åren. Bakgrunden till att kommunerna vela

Flera personer och organisationer har svenska dagen till ära fått motta e-postmeddelanden där finlandssvenskar och svenskan i Finland svartmålas. Bland annat så här står det i ett av e-postmeddelandena som skickats ut: Finlandssvenskarna tillåts ha andra etiska värderingar och moral än finländarna.

– Landskapen kan fortfarande bolagisera sin verksamhet om de vill, säger regeringsråd Pekka Järvinen från Social- och hälsovårdsministeriet. Utkastet till den nya valfrihetslagen skickas på utlåtanderunda på fredagen bara översättningarna av materialet hinner bli klara. Efter att grundlagsutskottet

Sibbos kommundirektör Mikael Grannas har jobbat i kommunen i snart sju år. Han är anställd på tidsbestämt kontrakt, och därför söker kommunen nu kommundirektör från sommaren 2018. Kommunen lyfter fram den snabba tillväxten och närheten till invånarna som styrkor. Ansökningstiden går ut 23.10.2017. T

Stadsstyrelsen i Åbo fattade igår inget beslut om vem de föreslår som ny stadsdirektör, skriver Kuntalehti . Det betyder att styrelsen lämnar beslutet helt till fullmäktige. – Beslutet var helt enigt, och om den här frågan fördes ingen diskussion, berättar ordförande i stadsstyrelsen, samlingspartis

Finland har allt för länge försummat uppbyggandet av en modern stadspolitik och de skyldiga är städerna själva, säger Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori som ikväll samlar de 21 största städerna i Finland till ett möte i Helsingfors för att fundera på städernas ställning i Finland nu och i framti