Årets fullmäktigeledamot

Sökes: Årets fullmäktigeledamot och god fullmäktigepraxis

Nu är det dags att presentera goda och nyskapande metoder i fullmäktigearbetet inför det kommande kommunalvalet och den nya fullmäktigeperioden. Under undantagsförhållandena framhävs också de förtroendevaldas insats i kommunerna. Fram med hjältarna och arbetsmyrorna!

Finns det i ert fullmäktige någon ledamot som föredömligt förbättrar samarbetet och bygger framtiden?

Kommunförbundet delar i år för andra gången ut priset Årets fullmäktigeledamot. Med tävlingen vill Kommunförbundet betona den lokala demokratins betydelse och lyfta fram det viktiga arbete som de kommunala förtroendevalda utför.

Årets fullmäktigeledamot belönas i september på Kommunmarknaden. Vinnaren får ett diplom och ett hederstecken som formgivits av Assi Arnimaa-Leinonen. Dessutom får vinnarens hela fullmäktige Kommunförbundets stipendium på 10 000 euro för utbildning och konsultation.

Bedömningskriterierna är förnyelse och samarbetsförmåga

Vinnaren väljs av en expertjury vars medlemmar representerar såväl sakkunniga som förtroendevalda i kommunerna. I bedömningskriterierna betonas särskilt förmågan att förnya och samarbeta.

Nomineringstiden började i mars. Såväl de förtroendevalda som de anställda och invånarna i kommunen kan nominera kandidater till tävlingen. I nomineringsblanketten ska man fylla i motiveringar för nomineringen samt kontaktuppgifterna till förslagsställaren och minst en annan person som rekommenderar fullmäktigeledamoten för priset.

Vinnaren väljs av en expertjury som representerar mångsidig sakkunskap i kommunala frågor. Juryn består av Kommunförbundets styrelseordförande Joona Räsänen, Årets fullmäktigeledamot 2019 Hilkka Kemppi, tidigare kommunministern, riksdagsledamoten Anu Vehviläinen, Vaalas kommundirektör Miira Raiskila, den yngsta medlemmen i Åbo stadsfullmäktige Alvar Euro, Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen och andra sakkunniga från Kommunförbundet.

Hilkka Kemppi från Asikkala är årets 2019 fullmäktigeledamot

Asikkalas fullmäktigeordförande Hilkka Kemppi har utsetts till årets fullmäktigeledamot i Kommunförbundets tävling. Tävlingen, som ordnades för första gången, fick 46 förslag från 35 kommuner. Expertjuryn satte särskilt stort värde på den förtroendevaldas förmåga att förnya och samarbeta.

lateral-image-left