Pressrum

I pressrummet finner du Kommunförbundets pressmeddelanden och nyheter och aktuell information från Kommunförbundskoncernen. Kontakta vår presstjänst.

Lovisa har precis valt ny stadsdirektör och i Åbo och Kaskö pågår rekrytering som bäst. Men vem är kommundirektör i Korsholm? Och hur många kommun- och stadsdirektörer i Svenskfinland är kvinnor? Kolla in Kommuntorgets karta över kommun- och stadsdirektörerna i Svenskfinland. The post Håll koll på k

I Esbo ska man i framtiden kunna uträtta sina ärenden också på engelska. Det slår man fast i stadens nya strategi som godkänts av fullmäktige. På Kommunförbundet ser man det som positivt att Esbo vill utveckla sin språkliga service men påminner om att det främst är ett servicelöfte och inte ger det

Kommunerna måste få subjektiv rätt till kompensation på grund av egendomsöverföringar i reformerna, skriver professor Kaarlo Tuori i sin utredning. Kommunernas ekonomiska självstyre får inte hotas och kompensationen ska gälla alla kommuner, inte bara kriskommuner, slår Tuori fast. Kommunernas garant

Tjänsten som stadsdirektör i Kaskö stad söks av fem personer, skriver Kuntalehti. De sökande är Rafael Hellsten från Tavastehus, Ville Mäenpää från Helsingfors, Martin Norrgård från Vasa, Joakim Roth från Tammerfors och Mikael Åbacka från Grankulla. Styrelseordförande i Kaskö, SFP:s Carl-Gustav Mang