Kapitalanskaffning och placeringsverksamhet

Beslut om placeringar i kommuner och samkommuner

Genom en ändring av kommunallagen (81/2002, 13 §) ökades fullmäktiges uppgifter till att även fatta beslut om grunderna för placeringsverksamheten. Lagändringen trädde i kraft 1.3.2002.

I motiveringarna till lagen indelas kommunens placeringsverksamhet i sådan placeringsverksamhet som stöder kommunens verksamhet och sådan som hänför sig till placering av kassamedel. Lagändringen poängterar fullmäktiges roll som beslutsfattare i placeringsfrågor. Fullmäktige bör ta ställning till såväl överföring av behörigheten som grunderna för placeringen av kassamedlen.

På basen av ändringen av kommunallagen har en publikation med en kortversion på svenska uppgjorts vid Kommunförbundet. Publikationen består av en promemoria och en bilaga. Promemorian är avsedd att stödja beredningen av de beslut som berör placeringsverksamheten samt föredragningen av dessa beslut i kommunens beslutande organ. Bilagan utgör ett exempel på ett fullmäktigebeslut om grunderna i placeringsverksamheten.

OBS! Reviderad upplaga utkommer på våren 2017.

Jari Vaine

Förnamn
Jari
Efternamn