Kommunalekonomisk statistik - Kommunernas bokslut

Kommunernas och samkommunernas upphandling

Last modified

Filen med kommunsektorns externa upphandling åren 2000–2014 innehåller uppgifter om kommunernas och samkommunernas inköp av material, köp av tjänster, hyror samt investeringsupphandlingar. Intern upphandling inom kommunsektorn har eliminerats så att från köp av tjänster har avdragits kommunernas försäljningsinkomster av kommuner och samkommuner samt samkommunernas försäljningsinkomster av kommuner och samkommuner.

Filen med uppgifter om kommunernas och samkommunernas köp av tjänster och material åren 1997–2014 omfattar följande tabeller: Köp av kundtjänster enligt leverantör, köp av kundtjänster av privata enligt uppgiftsområde, köp av övriga tjänster enligt uppgiftsområde, köp av material enligt uppgiftsområde, köp av övriga tjänster enligt utgiftsslag samt inköp av material enligt varugrupp. Köp av kundtjänster utgörs av slutprodukter avsedda för kommuninvånarna som kommunen köper av övriga serviceproducenter.  Köp av övriga tjänster utgörs av s.k. sekundära tjänster som kommunen använder i sin egen serviceproduktion. Tabellerna omfattar även kommunernas och samkommunernas interna och inbördes poster.

Båda filerna baserar sig på Statistikcentralens Statistik över ekonomi och verksamhet.​

Benjamin Strandberg

Förnamn