Forskningsprogram för utvärdering av genomförda och förestående reformer i kommunerna 2014–2018.

Forskningsprogrammet ARTTU2

arttu2-logo

Forskningsprogrammet ARTTU2, som samordnas av Kommunförbundet, utreder konsekvenserna av de förändringar som genomförda och kommande reformer i kommunerna medför för kommunerna och kommuninvånarna. Programmet inleddes i slutet av år 2014 och pågår till förvåren 2018. I forskningsprogrammet medverkar 40 kommuner av olika typ och storlek i olika delar av Finland.

arttu2 kartta

ARTTU2 är en fortsättning på det motsvarande programmet för utvärdering av strukturreformen som genomfördes 2008–2012. ARTTU2 producerar systematiska och jämförbara forskningsrön om effekterna av dels reformer som ålagts och kommer att åläggas kommunerna och dels reformer som kommunerna själva genomfört. Programmet utreder hur reformerna har inverkat på bland annat den kommunala servicen, demokratin och ledningen, den kommunala ekonomin samt samhällsstrukturen och livskraften.

Forskningsprogrammet består av flera delprojekt. Delprojekten förläggs till perioden 2014–2017. Varje delprojekt har en egen tidsplan och noga avgränsade uppgifter.

Finansiärer för forskningsprogrammet är Finlands Kommunförbund, deltagarkommunerna, Finansministeriet, Social- och hälsovårdsministeriet och några andra ministerier. Forskningsprogrammets olika delprojekt genomförs i samarbete med olika universitet.

Delprojekten

Deltagande kommuner

I forskningsprogrammet ARTTU2 medverkar sammanlagt 40 kommuner av olika typ och storlek i olika delar av Finland. Kriterier för att en kommun ska få delta i forskningsprogrammet har varit bland annat regionalt läge, kommunstorlek och språkfördelning.

arttu2 kuntakoko svenska

ARTTU2-kommunerna är: Askola, Enare, Esbo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Jyväskylä, Kankaanpää, Karleby, Keitele, Keuruu, Kimitoön, Korsholm, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lempäälä, Liperi, Nivala, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raseborg, Reso, Rautalampi, Salo, Sibbo, S:t Michel, Säkylä, Tammerfors, Tavastehus, Torneå, Uleåborg, Vasa, Vanda, Villmanstrand, Vimpeli, Vörå och Åbo.

Forskningsprogrammets organisation »

arttu aktuellt

Nyheter, nyhetsbrev, kolumner osv.
lateral-image-left
ARTTU2-Forskningsrapporter

Forskningsrapporter

Publikationsserien Nytt från programmet ARTTU2 och Acta-publikationerna
lateral-image-right

Beslutsfattarundersökning

Enkätundersökningen om kommunalt beslutsfattande genomförs av Åbo Akademi i samarbete med Kommunförbundet under våren 2017.

Invånarundersökning

Kommunförbundet genomför under våren 2017 en omfattande kommuninvånarenkät för att kartlägga kommuninvånarnas åsikter om bland annat hemkommunen, den kommunala servicen, beslutsfattandet och delaktigh

Personalen som strategisk resurs

Undersökningen består av två delprojekt som genomförs av Vasa universitet och Arbetshälsoinstitutet.

Bedömningsundersökning i realtid (REA)

Som en del av forskningsprogrammet ARTTU2 genomförs en bedömningsundersökning i realtid av reformerna 2016-2017.

Utbildning

Samhällsstruktur och livskraft

Marianne Pekola-Sjöblom

Förnamn