Organiseringen av social-, hälso- och sjukvården 2013

Denna redogörelse gäller organiseringen av social- och hälso- och sjukvården i kommunerna i Fastlandsfinland 2013, då fastlandskommunerna är sammanlagt 304 stycken. Anordnare av primärvård och sociala tjänster kan vara antingen en kommun eller ett samarbetsområde.

​Samarbetsområdenas alternativa organisationsformer är samkommuner och ansvarskommuner. Enligt ansvarskommunsmodellen sköter en kommun med stöd av avtal uppgifterna också för de andra kommunerna. En samkommun är en kommunal sammanslutning till vilken kommunerna har överlåtit kommunala uppgifter.

89 kommuner producerar själva sin primärvård och sina socialtjänster. Av befolkningen bor 59 procent i sådana kommuner. I en kommun ansvarar omsorgsnämnden eller social- och hälsovårdsnämnden i allmänhet för social- och hälsovården. Utöver det kan nämnden också ha andra uppgifter. I enlighet med exempelvis livscykelmodellen kan social- och hälsovårdsuppgifterna delegeras till flera organ i kommunen.

Det finns sammanlagt 62 samarbetsområden som tillsammans omfattar 215 kommuner. Av befolkningen bor 41 procent i samarbetsområden.

De 31 samkommuner som ansvarar för primärvård och social service har totalt 130 medlemskommuner. Utöver primärvården svarar samkommunen alternativt för all socialservice, för socialservicen med undantag för barndagvården eller för enskilda uppgifter inom socialsektorn. En del av samkommunerna har ansvar endast för primärvården.

Av samarbetsområdena verkar 31 enligt ansvarskommunsmodellen, och de omfattar sammanlagt 85 kommuner. Ansvarskommunen svarar för tillhandahållandet av social- och hälsovården i den egna kommunen. Utöver primärvården svarar ansvarskommunen för avtalskommunernas räkning alternativt för all socialservice, för socialservicen med undantag för barndagvården eller för enskilda uppgifter inom socialsektorn. En del ansvarskommuner har ansvar endast för primärvården eller socialservicen i avtalskommunerna.

Hälsocentralerna är sammanlagt 151, av vilka 89 drivs av en kommun, 31 av en samkommun och 31 av en ansvarskommun. Av hälsocentralerna har 73 ett befolkningsunderlag på mindre än 20 000 invånare och 78 ett befolkningsunderlag på mer än 20 000 invånare.

Vid sammanställningen av uppgifter har använts Kommunförbundets nätverk, meddelanden som skickats till Kommunförbundet om ändringar i förvaltningen, kommunernas och samarbetsområdenas beslutshandlingar och webbsidor och övriga tillgängliga informationskällor. Redogörelsen omfattar inte förvaltningen av barndagvård eller miljö- och hälsoskydd.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information