Miljövård

Den kommunala miljövårdsmyndigheten

Kommunen har en särskild miljövårdsmyndighet som är kommunens eget organ eller ett samarbetsorgan mellan kommuner i enlighet med kommunallagen. Det vanligaste är att miljönämnden utöver myndighetsuppgifter inom miljövården, som fastslås i flera lagar, har i uppgift att på ett allmänt plan främja miljövården. Kommunstyrelsen kan inte vara miljövårdsmyndighet.

För att övervaka och främja miljövården inom kommunen ska den kommunala miljövårdsmyndigheten:

1. 1.sköta de uppgifter som i lag eller med stöd av den stadgats eller bestämts ankomma på den,
  2. 2.bidra till planeringen och utvecklandet av miljövården,
  3. 3.ge akt på miljösituationen samt ombesörja utredningar och forskning i anslutning till den,
  4. 4.delta i anordnandet av den handledning och rådgivning i miljövård som behövs i kommunen,
  5. 5.avge utlåtanden och göra framställningar till andra myndigheter samt hos dem ta initiativ i frågor som ansluter sig till miljövården,
  6. 6.bidra till skötseln av information, upplysning och utbildning i kommunen i frågor som gäller miljövården,
  7. 7.främja det kommunala samarbetet i miljövårdsfrågor med andra myndigheter och samfund samt
  8. 8.utföra andra uppgifter som i instruktion har ålagts den.

Bestämmelser om den kommunala miljövårdsmyndighetens uppgifter finns också i miljöskyddslagen, avfallslagen, lagen om vattentjänster, vattenlagen, terrängtrafiklagen och sjötrafiklagen. Uppgifterna gäller i första hand myndigheternas tillstånds- och tillsynsuppgifter.

Den kommunala miljövårdsmyndigheten ska utöver att sköta dessa tillstånds- och tillsynsuppgifter också tillvarata det allmänna miljövårdsintresset på lokal nivå. I denna uppgift verkar den med stöd av speciallagstiftningen självständigt och i oberoende ställning. Den kommunala miljövårdsmyndigheten kan därför också på lång sikt anses verka för hållbar utveckling och samtidigt driva det allmänna intresset i kommunen, trots att detta i enskilda fall kan stå i konflikt med exempelvis kommunens näringspolitiska intresse.

Nelli Tikka

Förnamn
Nelli
Efternamn