Social- och hälsovårdsfrågor

Perhe ulkoilee

Social- och hälsovården är det största verksamhetsområdet i kommunerna och en viktig del av det finländska välfärdssystemet. Social- och hälsovårdstjänsterna hör till befolkningens grundläggande rättigheter, och kommunerna har enligt lagen organiseringsansvaret för tjänsterna. Kommunerna kan producera tjänsterna själva eller i samarbete med andra kommuner eller också köpa dem av organisationer eller privata serviceproducenter.

Det finländska social- och hälsovårdssystemet har visat sig vara kostnadseffektivt och hålla en hög standard. Systemet har också ett brett stöd bland befolkningen. Kommunförbundet bevakar kommunernas intressen i beredningen och verkställigheten av lagstiftningen om social- och hälsovård samt erbjuder dem sakkunnigtjänster. Därtill hjälper Kommunförbundet kommunerna att utveckla sina tjänster och göra dem mer produktiva och verkningsfulla.

Finlands EU-ordförandeskap och kommunerna

Finlands EU-ordförandeskap börjar officiellt 1.7.2019. Kommunförbundet är med under ordförandeskapets evenemang och program. Kommunförbundet bevakar kommunernas och landskapens intressen i Europeiska unionen och inom det internationella samarbetet.

lateral-image-left