Socialvård

Det är kommunens uppgift att förebygga sociala problem, upprätthålla social trygghet och stödja människornas initiativförmåga. Socialservicen är en viktig helhet av välfärdstjänster. Nästan alla medborgare behöver socialservice i något skede av livet.

Socialservice för alla

Kommunen ska sköta planeringen och genomförandet av socialvården. Enligt socialvårdslagen (1301/2014) omfattar socialvården främjande av social trygghet och välfärd samt de uppgifter och den service inom socialvården som föreskrivs i den allmänna lagstiftningen och speciallagstiftningen. Som en del av välfärdsfrämjandet ordnar kommunerna rådgivning och handledning samt strukturellt socialt arbete.

Av kommunernas och samkommunernas utgifter går cirka 22 procent (22,2 % år 2013) till att ordna socialvård.

Socialservice är:

Socialt arbete, social handledning, social rehabilitering, familjearbete, hemservice, hemvård, boendeservice, service på en institution, service som stöder rörlighet, alkohol- och drogarbete, mentalvårdsarbete, rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor, övervakning av umgänge mellan barn och förälder samt annan socialservice som är nödvändig för klientens välfärd och som tillgodoser de behov som avses i 11 § i socialvårdslagen.

Som kommunal socialservice ska det även sörjas för specialomsorger om utvecklingsstörda, service och stöd på grund av funktionsnedsättning, tillhandahållande av utkomststöd till en person som vistas i kommunen, beviljande av social kredit till kommuninvånare, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, service i anslutning till missbrukarvård, ordnande av stöd för närståendevård, familjevård, vårdnad om barn och unga personer, barnskydd, adoptionsrådgivning, medling i familjefrågor, uppgifter i samband med att beslut om vårdnad av barn och umgängesrätt fastställs och avgörs och ordnande av åtgärder i samband med medling vid verkställighet av besluten, ordnande av de sakkunnigtjänster som hör till medling i domstol i ett ärende som gäller vårdnad om barn och umgängesrätt, uppgifter i samband med utredande och fastställande av faderskap och ordnande av elevvård, enligt vad som dessutom bestäms särskilt om dessa serviceformer.

Mer på webben

Palvelusähköposti Sosiaali ja terveys

Förnamn
Palvelusähköposti