Vård- och landskapsreformen

Sote- ja maakuntauudistus, kuvituskuva

Obs. Grundlagsutskottet krävde i sitt utlåtande 29.6.2017 ändringar i lagen om ordnande av social- och hälsovård och landskapslagen, vilka är under behandling i riksdagen. Ändringarna innebär att verkställigheten av vård- och landskapsreformen skjuts upp med ett år. Kommunförbundets webbsidor, handböcker och övriga material om förändringsstöd uppdateras i enlighet med den nya tidsplanen under hösten 2017.

Vård- och landskapsreformen omfattar både social- och hälsovårdstjänsterna och regionförvaltningen. Kommunförbundet stöder kommunerna och regionerna i planeringen och genomförandet av förändringen.

Beredning

Inrättandet av landskapen hör till de mest genomgripande reformerna inom kommunsektorn i Finland någonsin. Lagarna kring inrättandet av de nya landskapen bereds under ledning av Social- och hälsovårdsministeriet och Finansministeriet.

Reformprojektet administreras vid Social- och hälsovårdsministeriet och för beredningen svarar understatssekreterare Tuomas Pöysti. Förändringsledare för vårdreformen är Sinikka Salo och för landskapsreformen Pauli Harju.

Ministerierna informerar om reformen och sammanställer material om den på webbplatsen www.alueuudistus.fi​.

I regionerna bereds inrättandet av landskapen i samarbete mellan bl.a. kommunerna, landskapsförbunden, sjukvårdsdistrikten och närings-, trafik- och miljöcentralerna. Mera om beredningen i regionerna finns på webbsidorna om beredningen av vårdreformen landskapsvis​ och beredningen av social- och hälsovårdsreformen.

Landskapens ställning

De kommande landskapen är självstyrande aktörer där beslutsfattandet bygger på egna direkta val. Kommunerna utövar alltså ingen makt i landskapen, men landskapen ingår inte heller i statsförvaltningen.

Landskapens uppgifter

Enligt regeringens riktlinjer 5.4.2016 svarar landskapen för

• social- och hälsovården
  • räddningsväsendet
  • miljö- och hälsoskyddet
  • regionutvecklingsuppgifter och näringsfrämjande
  • styrningen och planeringen av områdesanvändningen
  • främjandet av landskapets identitet och kultur.

Dessutom svarar landskapen för övriga regionala tjänster som åläggs dem enligt lag.

Landskapens uppgifter bygger på en klar arbetsfördelning mellan kommunerna, landskapet och staten.

Alueuudistus.fi/sv

SHM:s och FM:s webbtjänst.

Beredningsläget i landskapsreformen

Vårdreformens ansvariga beredare

Framtidens kommun

Utvecklingsprogrammet Kommunerna 2021

Förnamn
Lauri
Efternamn
Lamminmäki
Relationsdirektör

Mobiltelefon
  • Stöder kommunerna i vård- och landskapsreformen och ansvarar för utvecklingen och samordningen av Kommunförbundets kundarbete.
Finlands Kommunförbund rf
Enhet