Social- och hälsovårdsfrågor

Social- och hälsovården är det största verksamhetsområdet i kommunerna och en viktig del av det finländska välfärdssystemet. Social- och hälsovårdstjänsterna hör till befolkningens grundläggande rättigheter, och kommunerna har enligt lagen organiseringsansvaret för tjänsterna. Kommunerna kan producera tjänsterna själva eller i samarbete med andra kommuner eller också köpa dem av organisationer eller privata serviceproducenter.

Det finländska social- och hälsovårdssystemet har visat sig vara kostnadseffektivt och hålla en hög standard. Systemet har också ett brett stöd bland befolkningen. Kommunförbundet bevakar kommunernas intressen i beredningen och verkställigheten av lagstiftningen om social- och hälsovård samt erbjuder dem sakkunnigtjänster. Därtill hjälper Kommunförbundet kommunerna att utveckla sina tjänster och göra dem mer produktiva och verkningsfulla.

koululaiset-koulussa

Vårdreformen och Kommunförbundet

Kommunförbundet verkar för att kommunernas och regionernas olikheter och kommunernas starka roll beaktas i beredningen av social- och hälsovårdsreformen. Reformen bör fokusera på primärvården och förebyggande åtgärder samt samordning av informationssystemen På den här sidan sammanställs aktuell

lateral-image-right

Nyhetsbrevet Vård- och omsorgsinfo

Vård- och omsorgsinfo är ett nyhetsbrev som innehåller aktuella nyheter inom vård- och omsorg och ändringar i lagstiftningen och presenterar publikationer och kommande evenemang.

lateral-image-left
Kommunalvalet 2021

Kommunalvalet förrättas den 13 juni 2021. Kommunalvalet är ett val där närdemokratin står i fokus. I valet påverkar kommuninvånarna vem som ska representera dem i kommunens beslutsfattande organ. Kommunen skapar grunden!

lateral-image-left