Social- och hälsovårdsfrågor

Social- och hälsovården är det största verksamhetsområdet i kommunerna och en viktig del av det finländska välfärdssystemet. Social- och hälsovårdstjänsterna hör till befolkningens grundläggande rättigheter, och kommunerna har enligt lagen organiseringsansvaret för tjänsterna. Kommunerna kan producera tjänsterna själva eller i samarbete med andra kommuner eller också köpa dem av organisationer eller privata serviceproducenter.

Det finländska social- och hälsovårdssystemet har visat sig vara kostnadseffektivt och hålla en hög standard. Systemet har också ett brett stöd bland befolkningen. Kommunförbundet bevakar kommunernas intressen i beredningen och verkställigheten av lagstiftningen om social- och hälsovård samt erbjuder dem sakkunnigtjänster. Därtill hjälper Kommunförbundet kommunerna att utveckla sina tjänster och göra dem mer produktiva och verkningsfulla.

Nyhetsbrevet Vård- och omsorgsinfo

Vård- och omsorgsinfo är ett nyhetsbrev som innehåller aktuella nyheter inom vård- och omsorg och ändringar i lagstiftningen och presenterar publikationer och kommande evenemang.
lateral-image-left
Graf

Livskraftsindikator - hur går det för din kommun?

Livskraftsindikatorn säger åt vilket håll kommunen är på väg. Du kan undersöka en enskild kommuns livskraft jämfört med grannkommunerna eller andra kommungrupper. Livskraften har bedömts bland annat enligt förändringar i befolkningen, arbetsplatserna och utbildningsgraden.

lateral-image-left