Social- och hälsovårdsfrågor

Social- och hälsovården är det största verksamhetsområdet i kommunerna och en viktig del av det finländska välfärdssystemet. Social- och hälsovårdstjänsterna hör till befolkningens grundläggande rättigheter, och kommunerna har enligt lagen organiseringsansvaret för tjänsterna. Kommunerna kan producera tjänsterna själva eller i samarbete med andra kommuner eller också köpa dem av organisationer eller privata serviceproducenter.

Det finländska social- och hälsovårdssystemet har visat sig vara kostnadseffektivt och hålla en hög standard. Systemet har också ett brett stöd bland befolkningen. Kommunförbundet bevakar kommunernas intressen i beredningen och verkställigheten av lagstiftningen om social- och hälsovård samt erbjuder dem sakkunnigtjänster. Därtill hjälper Kommunförbundet kommunerna att utveckla sina tjänster och göra dem mer produktiva och verkningsfulla.

koululaiset-koulussa

Vårdreformen och Kommunförbundet

Kommunförbundet verkar för att kommunernas och regionernas olikheter och kommunernas starka roll beaktas i beredningen av social- och hälsovårdsreformen. Reformen bör fokusera på primärvården och förebyggande åtgärder samt samordning av informationssystemen På den här sidan sammanställs aktuell

lateral-image-right

Nyhetsbrevet Vård- och omsorgsinfo

Vård- och omsorgsinfo är ett nyhetsbrev som innehåller aktuella nyheter inom vård- och omsorg och ändringar i lagstiftningen och presenterar publikationer och kommande evenemang.

lateral-image-left
Kommunalvalet 2021

Kommunalvalet förrättas den 13 juni 2021. Kommunalvalet är ett val där närdemokratin står i fokus. I valet påverkar kommuninvånarna vem som ska representera dem i kommunens beslutsfattande organ. Kommunen skapar grunden!

lateral-image-left
Springande barn

Hållbar utveckling i kommunerna - Nedräkning från hotbild till dröm

Hurdan är en hållbar kommun? Vilka åtgärder kan kommunerna vidta för att öka hållbarheten? Kommunförbundet bad städer och kommuner svara på dessa frågor under en prognostiseringsprocess för hållbara kommuner.

lateral-image-right