Genomförande av reformen och förändringsstöd

Stöd i vårdreformen

Flicka och hennes nallebjörn

Vid genomförandet av vårdreformen överförs ansvaret för uppgifterna inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet till de nya välfärdsområdena 1.1.2023. Denna förändring berör nästan 200 000 anställda och över 200 uppgifter överförs från nuvarande ansvarsorganisation. När det gäller finansieringen överförs cirka 23 miljarder euro av kommunernas statsandelar och skatteinkomster till statsfinansieringen av välfärdsområdena. I samband med genomförandet av reformen bör man också planera de förändringsbehov som reformen medför för kommunerna samt samarbetsstrukturerna mellan kommunerna och välfärdsområdena.

Kommunförbundet erbjuder medlemsorganisationer och avtalsparter samt välfärdsområden stöd i anslutning till förändringen.

På denna sida finns information om det förändringsstöd Kommunförbundet erbjuder.

• Frågor och förfrågningar till Kommunförbundet i ärenden som gäller genomförandet av reformen ska lämnas in på blanketten för förfrågan om förändringsstödet inför vårdreformen.

Konsekvenser för kommunernas ekonomiplanering, bokföring och skuldfinansiering

Omläggningen inom social- och hälsovården påverkar kommunernas och samkommunernas ekonomiplanering, bokföring och skuldfinansiering. Hur syns detta i bokföringen och ekonomiplanen? Hur hålls skulder och skuldsättning under kontroll? Svar på dessa frågor ges nedan.

lateral-image-right

Kommunernas och välfärdsområdenas samarbete och kontaktytor

Kommunerna och välfärdsområdena har gemensamma invånare och ett stort behov av samarbete kring servicen för invånarna och klienterna. En kommun och ett välfärdsområde är jämlika juridiska aktörer.

lateral-image-left

Frågor om stödtjänsterna

Vid genomförandet av reformen måste man beakta många frågor som gäller stödtjänsterna. Välfärdsområdena behöver såväl administrativa som medicinska stödtjänster och det finns flera alternativa sätt att ordna dem.

lateral-image-right

Svenskspråkiga tjänster och samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena

När social- och hälsovårdsstrukturerna reformeras ska tillgången till service på både finska och svenska säkerställas. Välfärdsområdena jämställs med kommunerna när det gäller tillämpning av språklagen.

lateral-image-left

KT stöder arbetsgivarna i vårdreformen

Vårdreformen innebär att omkring 216 000 av kommunernas och samkommunernas anställda kommer att övergå i en ny arbetsgivares tjänst. KT stöder kommunerna och samkommunerna, den temporära förvaltningen och arbetsgivarna i de nya välfärdsområdena i förändringen.