Julkaisun etusivulle

Rätt till svenskspråkig utbildning i Finland

Rätt till svenskspråkig småbarnspedagogik och grundläggande utbildning

Finland är ett tvåspråkigt land och medborgarnas språkliga rättigheter finns garanterade i lagen. Rätten till utbildning på eget språk finns nedtecknad i lagen om småbarnspedagogik och i lagen om grundläggande utbildning.

Rätten till svenskspråkig småbarnspedagogik och grundläggande undervisning beskrivs i korthet på den här sidan. Lagarna finns i sin helhet på finlex.fi. På Kommunförbundets webb-sidor under ’Välfärd och bildning’ finns en sammanfattning av juridiska frågor inom undervisnings- och kulturväsendet. Det är också möjligt att kontakta Kommunförbundets, Regionförvaltningsverkets eller Utbildningsstyrelsens undervisningssakkunniga för att få hjälp med tolkning av dessa lagar.

Småbarnspedagogik

Kommunen ska se till att varje barn kan få småbarnspedagogik på sitt modersmål, finska, svenska eller sådan samiska som avses i 3 § 1 punkten i samiska språklagen (1086/2003). Lag om småbarnspedagogik (540/2018) §8

Förskoleundervisning och grundläggande utbildning

En kommun som har såväl finsk- som svenskspråkiga invånare är skyldig att ordna grundläggande utbildning och förskoleundervisning separat för vardera språkgruppen. Lag om grundläggande utbildning (628/1998) §4