Webbkakor och dataskydd

Dataskydd

På denna sida finns samlade dataskyddsbeskrivningar för Kommunförbundets huvudregister. Vid personuppgiftsincidenter ska du kontakta dataskyddsombudet Juha Aartoaho.

Dataskyddet på webbplatsen kommunforbundet.fi

På webbplatsen kommunforbundet.fi publiceras till exempel artiklar, nyheter och blogginlägg som kan innehålla personuppgifter såsom personers namn. De personuppgifter som publicerats på kommunforbundet.fi hör logiskt till Kommunförbundets kund- och intressentgruppsregister. De registrerade har rätt att kräva att till exempel få sina personuppgifter raderade från webbplatsen i enlighet med dataskyddsbeskrivningen för Kommunförbundets kund- och intressentgruppsregister.

Kakor

I denna policy för kakor beskrivs vad som avses med kakor samt hur och varför de används. Vi berättar också hur du kan ändra dina inställningar och påverka användningen av kakor.

På våra webbplatser använder vi kakor som förvaltas av Finlands Kommunförbund rf och dess dotterbolag. Genom att använda den här webbplatsen godkänner du att vi använder kakor och sparar information.

Vi förbehåller oss rätten att ändra denna policy när som helst. Datumet under sidans rubrik anger när policyn senast uppdaterats. Alla ändringar i policyn träder i kraft så fort den uppdaterade versionen har publicerats på vår webbplats.

Vad är kakor?

Kakorna som sparas av våra webbsidor kallas ”förstapartskakor”. Utöver dem finns det en del tredjepartskakor på vår webbplats. Tredjepartskakor sparas för dessa serviceproducenters bruk.

Läs mera om kakor på  Kommunikationsverkets webbplats

Till vad använder vi kakor?

Med kakor och annan motsvarande teknik samlar vi information om användningen av innehållet på vår webbplats, till exempel information om vilka av Kommunförbundets webbsidor användaren besökt. De insamlade uppgifterna används för att förbättra användarupplevelsen, individanpassa användningen och statistikföra besökartrafiken. Vi samlar också in tekniska uppgifter, såsom uppgifter om webbläsare, operativsystem och ip-adress för att förbättra webbplatsens funktion.

Vi har sorterat kakorna enligt användningsområde. Vi använder

1. kakor som är nödvändiga för att våra webbplatser ska fungera
  2. analytiska kakor som mäter våra webbplatsers prestanda och ger individanpassade användarerfarenheter samt
  3. marknadsföringskakor som hjälper till att rikta reklam.

De kakor som används finns listade under inställningarna. Du hittar dem genom att klicka på kugghjulsfiguren nere till vänster på sidan.

Du måste inte godkänna användningen av kakor

Om du vill kan du ändra kakinställningarna genom att klicka på kugghjulsfiguren i sidans nedre vänstra hörn. Du kan justera inställningarna så att endast nödvändiga kakor tillåts.

Du kan också tömma eller spärra kakor och annan spårning genom att ändra inställningarna i din webbläsare eller genom att sluta använda webbplatsen.

Om du inte vill att kakorna sparas på din enhet kan du ställa in din webbläsare så att den vägrar ta emot kakor (s.k. inkognito eller private browsing-inställning). Åtgärden kan vidtas antingen före eller under användningen av tjänsterna. Mobila enheter och applikationer har också inställningar som förhindrar spårning.

Användaren kan stoppa all riktad tredje parts reklam i sin helhet eller företagsvis genom webbplatsen  Your Online Choices.

Om du inte godkänner kakor kanske vissa av webbplatsens funktioner inte fungerar och det rekommenderas därför inte.

Anslutningar till tredje part

Våra tjänster omfattar också anslutning till funktioner på sociala medier, såsom knappar för att ”gilla” eller ”dela” på Facebook, X, YouTube, Linkedin, Flickr och Instagram. Anslutningarna har införlivats i våra tjänster, men deras funktion och innehåll kommer från en tredje part. Vissa av anslutningarna kan också göra det möjligt för en tredje part att samla in information om användningen av tjänsterna, om användaren är inloggad i tjänsten i fråga. Om användaren är utloggad eller inte har ett användarkonto i tjänsten i fråga sänder webbläsaren/enheten mer begränsad information.

Användaren kan bekanta sig med villkoren för de sociala medierna i respektive tjänst. De olika tjänsternas dataskyddsvillkor finns här för Facebookhär för Xhär för YouTubehär för LinkedIn här för Flickr och här för Instagram.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information