Verksamhet och aktörer i Hyvinge

Svenska gården i Hyvinge är knutpunkten för all svenskspråkig verksamhet i Hyvinge. Svenska gården är ett allaktivitetshus med daghem, skola, eftis, klubbar och kulturevenemang. Huset som är ett resultat av samarbetet mellan Skolföreningen, Hyvinge stad och finlandssvenska fonder ägs av Fastighets Ab Svenska Gården i Hyvinge. Skolföreningen äger tomten som fastigheten står på.

Folkhälsans daghem i Hyvinge erbjuder svenskspråkig småbarnspedagogik, förskoleundervisning, språkbad och eftisverksamhet. Antal barn inom småbarnspedagogiken är 50–60 och i eftisgruppen finns det omkring 20 skolelever. I Femmis-verksamheten förbereds 5-åringarna från svenska gruppen och språkbadsgruppen för svenskspråkig förskola. I samarbete med skolan genomförs ett språktest bland 6-åringarna. Testresultaten används som underlag i utvecklingssamtalen om fortsatt svensk skolgång.

Svenska skolan i Hyvinge erbjuder svenskspråkig undervisning i årskurserna 1–6. Undervisningen ges i sammansatta klasser. Elevantalet är 50–60 elever.

Skolan har tillgång till 6 veckotimmar specialundervisning. Elevvården sker delvis på svenska. Skolans rektor är en av klasslärarna.

Ca 60 % av Svenska skolans elever fortsätter grundskolan på svenska i Helsinge skola i Vanda.

Svensk fritid i Hyvinge

Folkhälsans lokalförening i Hyvinge ordnar hälsofrämjande verksamhet såsom Hälsostegen, simskola och naturdagar. Föreningen understöder även skolan och daghemmet samt ordnar program under Svenska veckan. Föreningen ordnar också ungdomsträffar för tidigare elever.

Hyvinge församling är välvilligt inställd till svenskt församlingsarbete. Den ordnar morgonsamlingar, gudstjänster, lucia och De vackraste julsångerna. Församlingens ungdomsledare besöker skolan 2–4 gånger per läsår.

Hyvinge skolförening är största aktören när det gäller svensk fritid och kultur. Föreningen har en person anställd några timmar per vecka för att sköta verksamheten.

Skolföreningen anordnar elevklubbar och sommarläger, är medlem i Hem och Skola och fungerar som daghemmets och skolans föräldraförening. Föreningen ordnar även program för vuxna. Skolföreningen arrangerar familjeträffar en gång i månaden och Svenska veckan årligen.

Hyvinge stadsbibliotek tillhandahåller svenskspråkig litteratur och samarbetar gärna med den svenskspråkiga utbildningen kring olika projekt. Biblioteket ordnar svenskspråkiga bokkvällar för vuxna, sång- och sagostunder för daghemmet och ett mångsidigt program under Svenska veckan.

SFP Hyvinge är Svenska folkpartiets i Finlands lokalavdelning.

ÅrPlock ur språköns historia
1894Hyvinge privata svenska folkskola
1950-taletEn privat svensk lekskola för yllefabrikens arbetare verkar i staden.
1964En privat svensk lekskola grundas. Lekskolans främsta uppgift är att förbereda finskspråkiga barn för den svenska folkskolan.
1973Skolföreningen övertar ansvaret för lekskolan.
1976Hyvinge svenska lågstadium blir en kommunal skola.
2001Folkhälsan tar över dagisverksamheten.
2002Svenska skolan och Folkhälsans daghem inleder skolåret i Svenska gården som också är kommunens ”Svenska rum”.

Fakta 2023

• Invånarantal: 46 797