Verksamhet och aktörer i Kotka

Kotka Svenska Barnträdgård är ett privat servicesedeldaghem som upprätthålls av Kotka Svenska samskolas garantiförening rf. Under de två senaste åren har daghemmet tvingats flytta tre gånger och befinner sig nu i tillfälliga lokaler en bit utanför centrum.

Daghemmet har ca 40 barn varje år, en av grupperna består av förskoleelever.

Daghemmet tillhör Kotka svenska samskola och föreståndaren är medlem i skolans ledningsgrupp. Garantiföreningen arbetar aktivt för att lösa daghemmets lokalbehov.

Kotka Svenska Samskola är en privat enhetsskola som upprätthålls av Kotka svenska samskolas garantiförening rf. Samskolan som ligger lite utanför centrum erbjuder svenskspråkig undervisning i åk. 1–9 samt i gymnasiet. Skolan har elever även från Kouvola, Pyttis och Fredrikshamn. Från och med årskurs 8 kan eleverna kombinera målinriktad idrott med studier (Idrottsakademin).
Skolan har en egen speciallärare men övrig elevvård är finskspråkig. Det ordnas eftisverksamhet i skolans regi.

Gymnasiet deltar i GNet som erbjuder distanskurser samt olika gemensamma projekt.

Foto: Karin Ihalainen

Svensk fritid i Kotka

Kotka-Kymi församling ordnar 4–5 svenskspråkiga mässor per år. På julen sjunger man De vackraste julsångerna och på julafton firas Julbön. På Kristi himmelsfärdsdagen ordnas utflykt till någon närliggande församling. Kyrkpressen skickas till alla svenskspråkiga hem i Kotka

Kotkanejdens pensionärer hör till Svenska pensionärsförbundet rf:s östnyländska region. Föreningen bevakar pensionärernas intressen lokalt och vägleder i pensionsärenden. Den ordnar också aktiviteter för pensionärer för att stärka samhörigheten.

Kotka Svenska Samskolas Garantiförening r.f. fungerar som upprätthållare av Kotka svenska barnträdgård och Kotka svenska samskola.

Kymmenedalens svenska lärarförening är Finlands svenska lärarförbunds (FSL) lokalförening.

Kotkan Pohjola-Norden arrangerar mångsidig nordisk verksamhet för sina medlemmar. Händelser som årligen återkommer är teaterresor, nordiska biblioteksveckan och lucia-vesper.

SFP i Kotka är SFP Samkretsens lokalavdelning.

Foto: Karin Ihalainen

Historia och fakta

ÅrPlock ur språköns historia
1885Kotka svenska fruntimmersskola grundas av lärarinnan Aina Henriksson.
1887Pojkarna får tillträde till skolan.
1895Skolan bir en femklassig mellanskola med namnet Kotka svenska samskola.

Kotka svenska garantiförening tar över skolan och ett år senare får
skolan ett eget hus på Kirkkokatu 22.
1900Skolan blir ett dimissionsberättigat läroverk.
1915Kotka svenska barnträdgård
1971Samskolan flyttar från sitt centrala skolhus till Keisarinmajantie.
1974Skolan blir grundskola, ersättande skola och gymnasium.
1998Skolan fungerar som hela Kymmenedalens enhetsskola.
2020Barnträdgården flyttar från centrum och hamnar efter flera flyttar i tillfälliga lokaler i Savotta.

Fakta 2023

Invånarantal: 50 617
Svenskspråkiga: 1 %, dvs. 484 invånare
Antal barn i svenskspråkig utbildning: 178

Kotka ingår sedan 1.3.2022 i det tvåspråkiga välfärdsområdet Kymmenedalen.