Julkaisun etusivulle

8 Ansvariga för service på det andra nationalspråket

8 Ansvariga för service på det andra nationalspråket

Syftet med det här kapitlet är att ge vägledning för ansvarspersoner för fungerande språk i tvåspråkiga kommuner. Det är önskvärt att kommunen utser ansvarspersoner för service på det andra nationalspråket. En klar ansvarsfördelning med en utsedd ansvarsperson ger bättre förutsättningar för att lyckas med tvåspråkigheten i kommunen.

8.1 Till ansvarspersonens uppgifter hör att:

  • bistå och stöda kommunens ledning så att lagstiftningen om nationalspråken beaktas som sig bör i kommunens verksamhet och när den följs upp.
  • presentera sina iakttagelser för kommunens ledning och vid behov ge förslag till förbättringar.
  • främja möjligheten att i kommunen använda båda språken för att uppnå en livskraftig tvåspråkighet.
  • ge personalen handledning i hur språklagstiftningen ska följas eller hjälpa den att hitta den sakkunskap som behövs.
  • följa och samla information om hur kommunen följer språklagstiftningens bestämmelser inom organisationen.
  • följa och samla information om hur språklagstiftningen efterlevs inom kommunens förvaltningsområde.
  • lägga fram initiativ för att avhjälpa missförhållanden och för att ordna språkutbildning och utbildning i ett gott språk.
  • delta i projekt som andra myndigheter eller aktörer ordnar, där verksamheten inom den egna sektorn och de språkliga rättigheterna bör samordnas.
  • utse representanter i Kommunförbundets nationalspråksnätverk för de tvåspråkiga kommunerna.
  • utse ansvarspersoner för service som ges på det andra nationalspråket inom olika sektorer. Dessa personer bildar ett nätverk för att främja service på detta språk i kommunen.

8.2 Nätverkets uppgift är att:

  • följa och samla information om hur språklagstiftningen efterlevs inom respektive sektor.
  • presentera sina iakttagelser för ansvarspersonen och vid behov ge förslag till förbättringar.
  • främja servicen i kommunen på det andra nationalspråket på olika sätt.

8.3 Uppgiften som ansvarsperson i nationalspråksfrågor förutsätter:

  • beredskap att lära sig huvuddragen i den lagstiftning som gäller nationalspråken och i statsrådets nationalspråksstrategi.
  • beredskap att sätta sig in i den egna kommunens verksamhet och identifiera de funktioner och områden där det finns risk för att de språkliga rättigheterna inte förverkligas.
  • minst nöjaktig förmåga att använda både finska och svenska för att kunna ta emot muntliga och skriftliga frågor.
  • ett klart rapporteringsförhållande till kommunens ledning, som har ansvar för att kommunen följer språklagstiftningen och nationalspråksstrategin.
  • att det i uppgiftsbeskrivningen reserveras tillräckligt med tid för att sköta uppgiften som ansvarsperson i nationalspråksfrågor och stöd av chefen för att prioritera uppgiften på ett ändamålsenligt sätt.

Ansvarspersonens uppgifter kan fördelas på flera personer. Det är också möjligt att ta med uppföljningen av andra språk i ansvarspersonens uppgiftsbeskrivning, om det reserveras tillräckligt med tid för det.