
Tony Hagerlund
- Utveckling av webbtjänsterna
- Kommunikation inom digitalisering, informationssamhället och strategi
- Stöd för kommunernas kommunikation
- Utveckling av kundkommunikation
Är det möjligt att sälja annonsplatser till företag i kommunens resebroschyr? Om problemet gäller rättvisa och opartiskhet, kan man då göra så om alla intresserade företag i området har möjlighet att delta?
Utgångspunkten är att kommunen inte kan sälja annonsplatser till företag i sina egna publikationer. Det finns två orsaker till det.
Kommunen ska behandla alla aktörer jämlikt. Förfarandet som beskrivs ovan skulle vara mycket svårt att genomföra helt jämlikt. Inkomsterna från annonsförsäljningen skulle därtill knappast täcka alla kostnader och arbetstiden som krävs, varvid publikationen bara delvis skulle vara finansierad med reklaminkomster.
Dessutom ingår inte försäljning av annonsplatser och dylik kommersiell verksamhet i kommunens uppgiftsområde. Kommunen kan i sin verksamhet betona livskraft och turism men en helt eller delvis kommersiell publikation ingår inte i verksamheten.
Situationer av den här typen har oftast lösts via separata företag. Ett kommunägt bolag får givetvis sälja annonsplatser i sina publikationer. Också i sådana fall är det bra att i mån av möjlighet beakta jämlikhet och rättvisa mellan företagen i området.