
Kommunernas kommunikation och marknadsföring
Vanliga frågor om kommunikation i kommunerna

Vissa frågor ställs ofta i samband med kommunal kommunikation. På denna sida har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Om du har en fråga om kommunal kommunikation är du välkommen att kontakta oss via vårt formulär för rådgivning. Kontakta oss också om du tycker att ett svar är helt fel så ska vi förbättra det.
Öppna alla
Allmänna kommunikationsfrågor
Tillgänglighetsfrågor
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar kommuner och samkommuner. Stöd finns på webbplatsen tillganglighetskrav.fi och i Kommunförbundets handbok om webbtillgänglighets.
Användning av AI i kommunens kommunikation
En stor del av de finska städerna och kommunerna använder eller planerar att använda AI-baserade verktyg i sin kommunikation, enligt undersökningen om kommunikation i kommunerna från hösten 2024.
Samarbete med företag
Kommuner samarbetar med företag på en rad olika sätt. Enligt kommunallagen får kommuner dock inte marknadsföra eller synliggöra företag i sin skattefinansierade verksamhet.
Frågor som gäller fotografier och användningen av dem
Kommunerna använder fotografier på många sätt. Kommunerna tar egna fotografier och köper bilder av andra. Vid användning av fotografier bör man skaffa information om användningsrätter och begränsningar.
Begär tillstånd att fotografera personer
Allt det som sker på offentlig plats är inte nödvändigtvis offentligt. Även om fotografen har upphovsrätt till fotografier som tagits på en offentlig plats kan de som fotograferas med stöd av lagstiftningen om skyddet för privatlivet ha rätt att begränsa publiceringen av fotografierna.
Ett fotografi på en person får inte publiceras på ett sätt som kränker personens integritet eller privatliv. Ett fotografi på en person får inte heller användas i reklamsyfte utan personens samtycke.
Det är säkrast att be om ett skriftligt tillstånd och tala om var bilden kommer att publiceras. Var extra noggrann vid fotografering av minderåriga, då också föräldrarna måste tillfrågas. Det bör noteras att fotograferingstillstånden bildar ett personregister och bör alltså behandlas enligt lagen.
Då man ber om tillstånd att fotografera ska man
- Tala om var och när bilden kommer att användas. Ge en vid beskrivning ”i kommunens kommunikation och marknadsföring”. Om tillståndet avgränsats till något visst ändamål kan bilden inte användas till annat senare.
- Begära skriftligt tillstånd.
- Om bilderna tas av en yrkesfotograf som kommunen anlitar, lönar sig att avtala om insamling och förvaring av fotograferingstillstånd redan när avtalet skrivs. Kommunen måste kunna visa upp tillstånd att använda bilderna. Enbart en muntlig försäkran av fotografen räcker inte.
Avtal om bilderna med fotografen
Bilder köps ofta av professionella fotografer och kommunen avtalar om användningen av bilderna. Det lönar sig att ingå ett skriftligt avtal, eller att ha det man kommit överens om åtminstone i e-posten.
Det lönar sig att komma överens om följande:
- Om ni köper bilderna för endast ett visst behov, till exempel för en tryckt tidning. Då är det bra att tänka på att ta bort bilderna från alla gemensamma filer, minnen o.s.v. så att de inte senare av en händelse råkar i annan användning.
- Om ni köper bilderna med fulla rättigheter kan ni använda bilderna i alla sammanhang ni önskar.
- Det lönar sig också att avtala om man får beskära bilden och använda den i annat format än det ursprungliga. I praktiken lönar det sig alltid att avtala om att få göra olika varianter av bilden så att den kan användas i olika sociala medier.
- Avtala om på vilket sätt fotografens namn nämns. Det är både korrekt och artigt att nämna fotografen där det låter sig göras naturligt, men på avtalsnivå lönar sig att komma överens om att fotografens namn nämns i mån av möjlighet vid sådana tillfällen. I sociala medier är det mindre enkelt att på ett naturligt sätt få in fotografens namn i meddelandet.
Oftast är det bäst att köpa bilderna med fulla rättigheter, särskilt om bilderna tagits på er beställning.
Hur förhålla sig till bilder som tagits av en medarbetare?
Bilder kan också tas av en medarbetare. I bästa fall är bilderna utmärkta och duger bra för ändamålet i fråga.
Kommunen har dock inte automatiskt rätt att använda bilder som en medarbetare tagit, även om de tagits på arbetstid. Bara om det redan i medarbetarens befattningsbeskrivning avtalats om saken och/eller om fotografering för kommunens räkning är en av personens huvuduppgifter kan man anta att kommunen ”automatiskt” har fulla rättigheter till bilderna. Fotografen behåller ändå alltid upphovsrätten.
Rekommendationer för liknande situationer:
- Det är bäst att ingå avtal om villkoren för användningen av bilderna med de medarbetare som regelbundet tar bilder för kommunens räkning. Sådana är till exempel personer som arbetar med kommunikation och marknadsföring samt näringspolitik.
- Det kan vara bra att utarbeta en mall som från fall till fall kan användas av andra medarbetare för att ge kommunen tillstånd att använda deras bilder i kommunens verksamhet. En sådan mall kan vara en blankett i intranätet, där medarbetaren med samma blankett kan ladda upp bilden, läsa användarvillkoren och ge sitt samtycke.
Det måste åtminstone finnas ett skriftligt spår (till exempel e-post) om att medarbetaren ger kommunen rättighet att använda bilden. Om det inte finns något skriftligt avtal blir det svårt att lösa eventuella tvister senare.
Anskaffning av bilder från bildbanker
Bilder kan också köpas från bildbanker. Då finns det skäl att uppmärksamma följande:
- Fundera på om bilderna passar in i ett finländskt sammanhang. Till exempel arbetskläder kan se väldigt olika ut i olika delar av världen.
- Var noga med bildernas användarrättigheter. Gäller de "för evigt”, eller är de bundna till beställningen? Problem kan uppstå till exempel om omslaget till en publikation skaffas från en bildbank, publikationen laddas upp på webben och finns kvar där efter att avtalet med bildbanken sagts upp.
- Många bildbanker erbjuder möjlighet att köpa ensamrätten till en bild, åtminstone för en begränsad tid. Detta kan vara vettigt i synnerhet om bilden används flitigt, till exempel som den huvudsakliga bilden för ett evenemang.
Användning av bilder när en organisation ger tillåtelse att använda bilden
Bilder kan också fås av andra organisationer, till exempel i samband med gemensamma projekt. Också i sådana situationer måste man se över användarrättigheterna till bilden. Det kan hända att personen som ger lov att använda bilden inte alls känner till användarrättigheterna i sin egen organisation.
Om kommunen publicerar en bild i tryckt material eller på sin webbplats, ansvarar kommunen för publiceringen.
Det gäller att vara försiktig också med presentationer. Kommunförbundet har till exempel betalat ett par hundra euro i ersättning för att en presentation på Kommunförbundets webbplats (som gjorts av en extern aktör) innehöll en liten bild som aktörens organisation inte längre hade rättigheter till. Detta fråntar inte Kommunförbundet ansvaret för publiceringen.
Kan man använda bilder av barn i kommunens kommunikation?
I praktiken ska man alltid göra en separat bedömning för varje enskild bild. Man bör fundera på bland annat om det finns barn som kan identifieras i bilden.
Den som fotograferas måste alltid ge sitt tillstånd till att bilderna tas och används. Detta ska ske i skriftlig form eller uttryckas tydligt på något annat sätt. Detta innebär att föräldrarna måste ge sitt tillstånd för att barn ska få fotograferas. Utöver det ska även barnet ge sitt samtycke, i den mån detta är möjligt. Ett äldre barn kan själv uttrycka sin vilja att delta, och när det kommer till yngre barn är utgångspunkten att föräldrarna diskuterar saken med sitt barn.
Detta sköts ofta med hjälp av Wilma eller liknande system.
Om rättigheterna är i ordning, är det tillåtet och möjligt att använda bilderna i kommunens egen kommunikation (i den mån de som fotograferats har underrättats). Detta gäller kommunikationskanaler som kommunen själv hanterar, såsom broschyrer och webbplatser.
Sociala medier är däremot mer problematiska. På sociala medier har kommunen ingen kontroll över användningen och spridningen av bilder, och hanteringen av personuppgifter sker inte i enlighet med lagstiftning som är bindande för myndigheter. Myndigheter bör därför sträva efter att minimera mängden personuppgifter som publicerar på sociala medier, och i synnerhet när det kommer till barn och andra sårbara grupper, undvika det helt och hållet. Bilder av barn som kan identifieras innehåller personuppgifter och bör därför inte användas i sociala medier av myndigheter. Istället rekommenderas det att man använder till exempel bilder som är tagna bakifrån eller bilder där ansiktet inte syns.
Svaret är alltså tudelat. Bilder av barn kan användas i kanaler som kommunen själv har kontroll över, förutsatt att bildrättigheterna är i skick. Däremot bör man inte använda bilder av barn i sociala medier om det går att identifiera barnen, inte ens om rättigheterna är i skick.
Det säkraste alternativet är att använda bilder som inte innehåller barn som går att identifiera. Genom att avgränsa bilden eller välja en viss fotograferingsvinkel är det ofta möjligt att ta bilder där inga barn kan identifieras. Då behöver man inte fundera på vilka situationer bilden kan användas i.
Du bör också kolla in sidan om särskilda frågor inom webbkommunikation, som du hittar under avsnittet om offentlighet och dataskydd.
Våra publikationer om kommunikation

Fungerande tvåspråkighet i kommunerna
Den här uppdaterade publikationen har som mål att fungera som stöd för en- och tvåspråkiga kommuner. Å ena sedan hjälper den kommunen att bättre följa språklagstiftningen i sin verksamhet men ger också konkreta verktyg för en bättre förvaltning på båda nationalspråken. Förmågan att kunna ge service på två språk stärker demokratin och är första steget mot en språkligt hållbar kommun.
Läs publikationen

Kommunikation i kriser och exceptionella situationer - handbok för kommunerna
Kommunförbundets handbok i kriskommunikation för kommunerna har uppdaterats. Handboken har gjorts med tanke på kriser och exceptionella situationer som till exempel coronapandemin.
Läs publikationen

Handbok för kommunens kommunikation
Anvisningar om kommunikation och marknadsföring till kommuner och organisationer som producerar kommunala tjänster.
Läs publikationen

Kommunikation - nyckeln till en fungerande organisation
Handbok för kommunala arbetsplatser. I denna handbok behandlas arbetsplatskommunikationen som förmedling av budskap, men också som interaktion och förstärkare av gemenskapen.
Läs publikationen
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.

Tony Hagerlund
Utvecklingschef, kommunikation
Ansvarsområden
- Utveckling av webbtjänsterna
- Kommunikation inom digitalisering, informationssamhället och strategi
- Stöd för kommunernas kommunikation
- Utveckling av kundkommunikation

Kommunpolitikern Live
Kommunpolitikern Live är en serie webbinarier om kommunalt beslutsfattande, ledarskap, organisation, demokrati och förtroendevalda som anordnas av Finlands Kommunförbund.

Kommunarenan25
Kommunarenan25 är ett evenemang där vi varvar utbildning med diskussioner och information. Du får möjlighet till nätverkande och rundabordsdiskussioner kring aktuella reformer och bidrar till att hitta lösningar på framtida utmaningar.

Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.