Kommunernas kommunikation och marknadsföring

Vanliga frågor om kommunikation i kommunerna

Vissa frågor ställs ofta i samband med kommunal kommunikation. På denna sida har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Om du har en fråga om kommunal kommunikation är du välkommen att kontakta oss via vårt formulär för rådgivning. Kontakta oss också om du tycker att ett svar är helt fel så ska vi förbättra det.  

Öppna alla

Allmänna kommunikationsfrågor

Är en samkommun en offentlig myndighet?

Ja, det är den, och därmed omfattas den av bestämmelserna i bland annat tillgänglighetslagen, språklagen och förvaltningslagen, precis som kommuner.
 

Vilka delar av kommunernas kommunikation och marknadsföring är lagstadgade och vilka inte?

I kommunallagen sägs följande:

”29 § Kommunikation

Kommunen ska informera kommuninvånarna, de som utnyttjar kommunens tjänster, organisationer och andra sammanslutningar om kommunens verksamhet. Kommunen ska ge tillräcklig information om de tjänster som kommunen ordnar, kommunens ekonomi, ärenden som bereds i kommunen, planer som gäller ärendena och behandlingen av ärendena, beslut som fattats och beslutens effekter. Kommunen ska informera om hur man kan delta i och påverka beredningen av besluten.

I fråga om beredningen av ärenden som behandlas av organen ska kommunen se till att de uppgifter som behövs med tanke på den allmänna tillgången till information läggs ut på det allmänna datanätet när föredragningslistan är färdig. Kommunen ska i sin kommunikation på nätet se till att sekretessbelagda uppgifter inte läggs ut på det allmänna datanätet och att skyddet för privatlivet tillgodoses vid behandlingen av personuppgifter.

I kommunikationen ska det användas ett klart och begripligt språk och olika invånargruppers behov ska beaktas.”

Dessutom sägs det i 90 § att förvaltningsstadgan ska innehålla behövliga bestämmelser om kommunikationsprinciperna.

Lagaspekten kan sammanfattas enligt följande:

  1. Kommunallagen betonar vikten av interaktion. Kommuninvånarna ska ges möjlighet att delta i och påverka beredningen av ärenden.
  2. Kommunallagen förpliktar kommunen att kommunicera om all verksamhet, oavsett hur den organiserats i praktiken.
  3. Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ställer konkreta krav på de digitala tjänster kommunen erbjuder.

Resten handlar om tolkning. Som självständiga aktörer tolkar kommunerna lagen och utarbetar bland annat en förvaltningsstadga som anger de konkreta riktlinjerna.

I praktiken står det klart att kommunikationen om beslutsfattande, beredning och tjänster omfattas av lagen. I lagen anges det allmänna datanätet som kommunikationskanal. Kommunens webbsidor är därmed den primära kanalen att informera om beslut.

Marknadsföring är en besvärligare aspekt. Lagen säger ingenting om marknadsföring. Å andra sidan är de frågor som kommunen ”marknadsför” de samma som kommunen kommunicerar om. Ofta handlar det om servicekommunikation. Om man gör en lite finare reklam om att ”simhallen har öppnat, här är öppettiderna”, så ändrar det inte kommunikationen till något annat. Lagen kräver inte att kommunikationen ska vara tråkig och bara i textformat.

Marknadsföringsmetoder används till exempel inom näringspolitiken, som är en viktig del av kommunen verksamhet. Till exempel har ett livskraftigt företagsliv ofta en stor roll i strategin.

Tips om hur man kan gå till väga:

  1. Tala till exempel om kommunikation med marknadsföringsmetoder i stället för marknadsföring. Det beskriver bättre vad kommunen gör, dvs. kommunicerar mångsidigt och med olika metoder, men om frågor som hör till kommunens kärnuppgifter. Det täcker största delen av den s.k. marknadsföring som kommunen sysslar med.
  2. Fundera på vad saken gäller. Till exempel i fråga om en annons i lokaltidningen gäller det att fundera på vad reklamen gäller och om det är relevant att kommunicera om detta. Om reklamen gäller något som kommunen ska kommunicera om, är det fråga om kommunikation, inte reklam.

Vissa saker kan man göra enklare, andra mer storstilat. Om kommunen säljer tomter, kan man lägga ut en annons på webben, men man kan också göra tjusiga videoklipp och tidningsreklam. Kommunen måste i vilket fall som helst informera om tomtförsäljning, men får själv avgöra i vilken utsträckning och i vilken form.

Kommunerna sysslar i praktiken nästan aldrig med marknadsföring som inte gäller deras uppgiftsområde. Det är alltid fråga om till exempel näringspolitik eller information om tjänster och möjligheter till delaktighet. Om verksamheten inte på något sätt anknyter till kommunens uppgifter, baserar den sig inte på lag.

Gränsdragningen mellan lagstadgad och prövningsbaserad kommunikation baserar sig i grund och botten på hur mycket arbetstid och pengar som ska användas. Det förutsätter prövning från fall till fall. Riktlinjer för detta finns till exempel i förvaltningsstadgan och kommunens strategi.

En journalist gör en begäran om information och ber om en inspelning av ett fullmäktigemöte. Videon är inte tillgänglig för offentlig distribution. Vad bör göras?

Tillgänglighetslagen är dock inte tillämplig på icke-offentlig video, så det finns ingen skyldighet att till exempel lägga till undertexter i videon. Det finns inget behov av att skapa något nytt till följd av en begäran om information, utan skyldigheten att lämna ut information gäller endast befintligt material som sådant.

När det gäller inspelningar är det värt att överväga om man överhuvudtaget ska göra och behålla en inspelning om den inte ska publiceras senare. Inspelningen är också en personuppgift, eftersom identifierbara personer förekommer i videon. Om inspelningar bevaras bör detta också beaktas med tanke på personregistret.

Hur kan kommunens kommunikation mätas? Vad ska man tänka på först?

Först och främst är det värt att identifiera vilka alla konkreta indikatorer som finns tillgängliga. Webbtjänster och sociala medier tillhandahåller till exempel en omfattande uppsättning analyser. Det är bra att lista dessa, och även att tänka på den tidsram som de kommer att granskas enligt. Problemet med den här typen av data är att de är ganska allmänna till sin natur.

I synnerhet numeriska siffror är vanligtvis riktningsgivande i värde. Åt vilket håll är vi på väg? Har åtgärderna varit framgångsrika i ljuset av siffrorna?

Om kommunen har en tjänst som kan användas för att t.ex. registrera medieträffar är det bra att ta hänsyn till detta.

För det andra finns det ”kvalitativ” mätning. Det vill säga att om den första ger siffror, syftar den andra till att fånga effekterna. Här krävs ofta en arbetsinsats, antingen i form av nedlagd tid eller köp av en tjänst. Det kan vara möjligt att samarbeta med en utbildningsinstitution etc. 

När det är möjligt är det lämpligt att kombinera mätningen av kommunal kommunikation med allmänna kommunala resultatbedömningar och undersökningar. Till exempel bör nöjdhet med eller användning av kommunikationstjänster undersökas i samma sammanhang som andra undersökningar av invånarnas eller intressenternas åsikter.

Så det är värt att inventera åtminstone:

  • Existerande, numeriska indikatorer. Du kan sätta upp mål för dem, och med tiden kan du följa hur de förändras över tid. Ett mål kan till exempel vara att kommunens Facebook-inlägg ska få fler reaktioner än tidigare.
  • Möjliga andra/kvalitativa alternativ.

Mätning av kommunikation behandlas i vår nu något gamla handbok till kommunal kommunikation från 2016. 

Tillgänglighetsfrågor

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar kommuner och samkommuner. Stöd finns på webbplatsen tillganglighetskrav.fi och i Kommunförbundets handbok om webbtillgänglighets.

Gäller webbtillgänglighetslagen för kommuner? Hur är det med kommunägda bolag?

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) ålägger organisationer, främst i deras roll som offentliga myndigheter, att göra sina onlinetjänster - webbplatser och mobilappar - förenliga med tillgänglighetskraven.

Dessutom omfattas offentliga institutioner och vissa organisationer av tillgänglighetskrav. Tillgänglighetskraven kan också gälla för vissa organisationers onlinetjänster på basen av deras finansiering. Dessutom omfattas en del av den privata sektorn av tillgänglighetskraven.

Kommuner och samkommuner omfattas automatiskt av tillgänglighetslagen.

Om en organisation får mer än hälften av sin finansiering från skattefinansiering omfattas den också av tillgänglighetslagen. Detta kan gälla många organisationer.

Tillgänglighetskraven gäller också för leverantörer av offentliga tjänster. Om det är fråga om en tjänst som kommunen ansvarar för och som kommunen beslutar att lägga ut på entreprenad, överförs tillgänglighetsskyldigheten på sätt och vis med uppgifterna. Detta bör beaktas när avtal upprättas.

Gäller kraven på webbtillgänglighet för bilagor som gjorts av andra aktörer än kommunen och som publiceras på kommunens webbplats?

När tredje part förser kommunen med till exempel underlag och kompletterande material i samband med beslutsfattande är det lämpligt att inkludera i beställningen att materialet skall vara tillgängligt. På så sätt är det tydligt vem som måste göra materialet tillgängligt och de potentiella kostnaderna beaktas i ett tidigt skede. Kommunen bör säkerställa att materialet är tillgängligt.

Ett bra verktyg är avsnittet ”tillgängliga dokument” på webbplatsen saavutettavasti.fi (på finska) som förklarar vad tillgänglighet innebär i dokument. Du kan också hänvisa till denna webbplats när du beställer material från tredje part.

PDF kan också vara tillgängligt som material, så länge det implementeras och lagras på ett tillgängligt sätt. Till exempel att filen inte skrivs ut som en bild, utan sparas som en PDF. En bra genväg för att kontrollera är att försöka markera och kopiera text från filen.

Det är också värt att fundera över textens innehållsliga kvalitet. Både textens tydlighet och läsbarhet är viktiga delar av tillgängligheten, vilket är viktigt för både bilagor och webbplatser.

Gäller tillgänglighetskraven även för videor på sociala medier och deras undertexter?

Ja, det gäller. När en organisation som omfattas av tillgänglighetslagen producerar material måste det vara tillgängligt. Det handlar om vem som gör det, inte var videon visas.

Undantaget är att om man till exempel har en tillgänglig video på sin webbplats så behöver inte versionen i sociala medier vara tillgänglig. Det räcker med att materialet finns tillgängligt på ett tydligt ställe, till exempel som en transkriberad text på kommunens webbplats. I så fall måste det finnas en tydlig länk, t.ex. från sociala medier-kanalen till den platsen, dvs. den tillgängliga versionen måste kunna hittas.

Om du redan har undertexter i videon bör du dock använda dem på alla möjliga ställen. Detta är en bra service. Men lagen kräver inte det.

Användning av AI i kommunens kommunikation

En stor del av de finska städerna och kommunerna använder eller planerar att använda AI-baserade verktyg i sin kommunikation, enligt undersökningen om kommunikation i kommunerna från hösten 2024.

Kan vi använda AI-applikationer för kommunens kommunikation?

Kommunförbundet har ännu inga egentliga anvisningar eller riktlinjer om detta, och några sådana kommer sannolikt inte heller inom den närmaste framtiden. Det beror på att regelverket kring användningen av artificiell intelligens i detta skede inte är klart.

Allmänt har vi konstaterat följande:

  1. I allmänt tillgängliga AI-verktyg (t.ex. ChatGPT) kan du endast mata in allmän information som anknyter till arbetet och som lämpar sig som offentlig information, eller fråga verktyget om de saker du vill ha svar på. Det är inte tillåtet att införa personuppgifter eller andra uppgifter om kunder i AI-verktyg, även om samma information finns tillgänglig via det öppna nätet eller på annat sätt via offentliga källor.
  2. Införandet av uppgifter i ett AI-verktyg innebär i allmänhet att användaren överlåter uppgifterna till det företag som tillhandahåller tjänsten för fritt bruk, till exempel för träning av AI, och vanligtvis för behandling utanför EU-området. Med andra ord kan ni inte längre påverka vad som görs med informationen eller hur den kommer att användas.

Vad bör man tänka på när det gäller AI-baserade, eventuellt automatiserade översättningar? Finns det något juridiskt som bör beaktas?

Lagen slår inte fast hur kommunen ska kommunicera. Det förutsätts att man kommunicerar, men det är kommunens eget val i vilken utsträckning kommunikationen sker och hur brett språkutbudet är (med undantag för de lagstadgade språken). Oberoende av hur man kommunicerar, förutsätter dock till exempel lagen om tillhandahållande av digitala tjänster att kommunikationen ska ske på ett tillgängligt sätt.

Att beakta i sammanhanget:

  • Det är skäl att skilja mellan innehåll som rör rättigheter, skyldigheter och förmåner och annat innehåll. Till exempel ansökningsförfaranden som gäller skolan eller småbarnspedagogiken bör vara noggrant översätta, texterna måste vara helt identiska.
  • Å andra sidan finns det också texter där det viktigaste är att idén framgår av översättningen. Till exempel i en bloggtext beskrivs ofta en idé eller en tanke och då är det inte så viktigt att ordalydelsen är exakt identisk. Då behöver texten inte vara helt likalydande – lagen kräver inte ens att en blogg ska publiceras eller översättas.
  • Den som publicerar något bär alltid ansvar för det som publiceras. Om kommuninvånarna påpekar brister, bör de rättas till.
  • Om man använder maskinöversättning för att skapa den slutliga versionen av en text, bör det på webbsidan tydligt framgå att texten har översatts automatiskt och att ingen anställd har granskat den. Men om texten har genomgått en särskild granskning är denna information irrelevant.

Det är skäl att överväga en klassificering av de texter som ska översättas i tre kategorier:

  1. Texter som översätts av ett proffs och som är identiska på de olika språken. Hit hör till exempel information om besvärsrätt, officiella ärenden och hur man ansöker om olika former av service osv. Visst kan översättaren ta olika AI-baserade verktyg till hjälp, men den slutliga ordalydelsen ska slipas av ett proffs. Detta är viktigt även ur rättslig synvinkel, eftersom det här kan uppstå fel i översättningarna som också har rättslig betydelse.
  2. Texter som kan översättas med AI och som granskas av någon som behärskar språket tillräckligt väl. Dessa texter kunde till exempel vara "lättare" nyheter eller bloggtexter.
  3. Texter som översätts med AI och inte granskas av någon. Det här används av många kommuner till exempel när de betjänar på andra språk än de inhemska. Det är viktigt att man i samband med texten klargör att det är fråga om en automatisk översättning, så att läsaren är medveten om det. Tanken är på sätt och vis att utan den extra hjälp som de automatiska verktygen ger skulle tjänsten i fråga inte finnas alls. Om detta alternativ gör det möjligt att informera till exempel dem som kommit från Ukraina om kommunens tjänster, då är det bara bra.

Av de ovan nämnda är texter i kategori 1 sådana som det lönar sig att vara noggrann med. Däremot kommer kategorierna 2 och 3 eventuellt att närma sig varandra i takt med att AI-tjänsterna utvecklas. En allt större del av innehållet kan publiceras antingen efter en snabbgranskning eller utan att texten granskas alls.

Kan vi använda bilder som skapats med AI i kommunens kommunikation?

Kommunförbundet har ännu inga egentliga anvisningar eller riktlinjer om användningen av AI, och några sådana kommer sannolikt inte heller inom den närmaste framtiden. Det beror på att regelverket kring användningen av artificiell intelligens i detta skede inte är klart. Allmänt kan man i fråga om användningen av bilder skapade med AI konstatera att

  1. Det gäller att informera tydligt om saken då man använder en bild som skapats med hjälp av AI.
     
  2. När bilder skapats med AI handlar det inte om personuppgifter, så ur offentlighets- och dataskyddslagstiftningens synvinkel får de användas hur man vill.
     
  3. Det lönar sig att bekanta sig noggrant med användarvillkoren för AI-applikationen i fråga, i synnerhet med rättigheterna att använda bilder. En del tjänster som använder AI ger endast begränsade rättigheter till användning av bilder och behåller upphovsrätten under egen kontroll. Även i övrigt lönar det sig att följa med debatten kring upphovsrätt då det gäller bilder som skapats med AI. Frågan väcker mycket diskussion och läget är oklart.

Kan vi texta videor så att de blir tillgängliga genom att använda endast maskinöversättning?

Automatiserade verktyg blir bättre för varje år, men de har fortfarande sina brister. Eftersom textningen av en video i princip också motsvarar videoinnehållet enligt kraven i tillgänglighetslagen (om du inte till exempel har en separat transkribering av innehållet) är det en god idé att kontrollera textningen så att det inte finns några större fel och att innehållet i inspelningen garanterat förstås.

Det är upp till staden eller kommunen att avgöra vid vilken tidpunkt automatiska verktyg för videoundertextning är så bra att de inte kräver en separat kontroll. En dag kan denna situation vara här, men åtminstone inte än.

Oavsett vilken policy ni har i frågan bör ni också notera användningen i webbplatsens tillgänglighetsförklaring.

Samarbete med företag

Kommuner samarbetar med företag på en rad olika sätt. Enligt kommunallagen får kommuner dock inte marknadsföra eller synliggöra företag i sin skattefinansierade verksamhet.

Får det finnas reklam för företag i kommunens tidning eller på dess webbplats?

Är det möjligt att sälja annonsplatser till företag i kommunens resebroschyr? Om problemet gäller rättvisa och opartiskhet, kan man då göra så om alla intresserade företag i området har möjlighet att delta?

Utgångspunkten är att kommunen inte kan sälja annonsplatser till företag i sina egna publikationer. Det finns två orsaker till det.

Kommunen ska behandla alla aktörer jämlikt. Förfarandet som beskrivs ovan skulle vara mycket svårt att genomföra helt jämlikt. Inkomsterna från annonsförsäljningen skulle därtill knappast täcka alla kostnader och arbetstiden som krävs, varvid publikationen bara delvis skulle vara finansierad med reklaminkomster.

Dessutom ingår inte försäljning av annonsplatser och dylik kommersiell verksamhet i kommunens uppgiftsområde. Kommunen kan i sin verksamhet betona livskraft och turism men en helt eller delvis kommersiell publikation ingår inte i verksamheten.

Situationer av den här typen har oftast lösts via separata företag. Ett kommunägt bolag får givetvis sälja annonsplatser i sina publikationer. Också i sådana fall är det bra att i mån av möjlighet beakta jämlikhet och rättvisa mellan företagen i området.

Kan man i en kommunal evenemangskalender nämna evenemang som ordnas av företag?

Vid en strikt tolkning kan man säga att en kommunal evenemangskalender är myndighetskommunikation där information om företagens evenemang inte tillåts. Samtidigt hör inte evenemangskalendrar till kärnan i kommunens myndighetsverksamhet, och olika evenemang är ju viktiga med tanke på kommunens livskraft.

Därmed kan man tolka saken som så att det inom vissa ramar kunde vara möjligt att nämna företagens evenemang. Det ska vara avgiftsfritt och jämlikt. Ett avgiftsfritt evenemang är inte direkt kommersiell verksamhet. Jämlikheten förverkligas om alla har möjlighet att delta under jämförbara omständigheter.

Motiveringen för denna policy är att kommunen i syfte att främja livskraften i kommunen berättar om avgiftsfria evenemang.

Situationer av den här typen har oftast lösts via separata företag. Ett kommunägt företag binds inte av de ramar som begränsar kommunen verksamhet, men också i sådana fall är det skäl att i mån av möjlighet beakta jämlikhet och rättvisa mellan företagen i området.

Får kommunen dela ut reklam och broschyrer om lokala företag på sin mässavdelning?

Kommunen kan presentera kommunen och dess livskraft men inte göra reklam för enskilda företag.

Om aktören däremot är ett kommunägt bolag (t.ex. marknadsförings- eller näringsbolag) så kunde den typen av material delas ut, åtminstone i teorin. Men också i sådana fall är det viktigt att vara opartisk och bemöta områdets företag jämlikt.

Hur kan man informera om lediga jobb via arbetskraftsservicen?

Inom kommunernas arbetskraftsservice har det uppstått frågor om huruvida kommunen i sina egna kanaler kan lyfta fram företag som arbetsgivare och på sätt och vis marknadsföra lediga arbetsplatser i enskilda företag? Även frågan om jämlikhet har aktualiserats. Kan den kommunala arbetskraftsservicen till exempel ordna rekryteringsevenemang inom en viss sektor?

Syftet med den kommunala arbetskraftsservicens verksamhet är framför allt att främja möjligheterna att hitta arbetsplatser för arbetslösa. Syftet med arbetskraftsmyndighetens verksamhet kan inte vara att marknadsföra ett enskilt företags produkter eller tjänster. Det är dock inte alltid tillräckligt effektivt att annonsera ut lediga jobb enbart via Jobbmarknaden. Det kan också vara nyttigt att använda andra medier och sätt att informera. Här har arbetskraftsmyndigheten prövningsrätt i fråga om vilka olika metoder den använder. Sättet att informera om arbetsplatser kan variera efter sektor eller rentav efter enskild arbetsgivare beroende på tid och konjunkturer. Utgångspunkten är dock att arbetsgivarna behandlas jämlikt och att till exempel rekryteringsevenemang ordnas på ett så heltäckande sätt som möjligt med beaktande av olika sektorer och arbetsgivare.

När en arbetskraftsmyndighet informerar om lediga arbetsplatser ska den tillämpa prövning när den överväger informationssättet och informationsinnehållet. Föremålet för kommunikationen ska i första hand vara de lediga arbetstillfällena, så att kommunikationen inte kan tolkas som marknadsföring av företaget. Enskilda arbetsgivare ska ha jämbördiga möjligheter att utnyttja också de kommunikationskanaler och medier som arbetskraftsmyndigheten ställer till förfogande.

Kan kommunen idka samarbete i påverkansfrågor?

Det är tillåtet för kommunen att idka påverkanssamarbete för att stödja kommunens kommunikationsuppgift. I ett samarbete som berör påverkanskommunikation iakttas ramvillkoren i upphandlingslagstiftningen och i samarbetsavtalet säkerställs att den kommunikation och påverkan som sker på kommunens vägnar fokuserar på presentation av kommunens område, inte på företagsmarknadsföring.

Hur kan kommunen skapa synlighet för företagen i regionen?

Kommunen kan presentera företag och tjänster inom sitt område på lika villkor och jämlikt till exempel på sin webbplats. Det är inte önskvärt att enskilda företag, tjänster eller evenemang lyfts fram framom andra.

Frågor som gäller fotografier och användningen av dem

Kommunerna använder fotografier på många sätt. Kommunerna tar egna fotografier och köper bilder av andra. Vid användning av fotografier bör man skaffa information om användningsrätter och begränsningar.

Begär tillstånd att fotografera personer

Allt det som sker på offentlig plats är inte nödvändigtvis offentligt. Även om fotografen har upphovsrätt till fotografier som tagits på en offentlig plats kan de som fotograferas med stöd av lagstiftningen om skyddet för privatlivet ha rätt att begränsa publiceringen av fotografierna.

Ett fotografi på en person får inte publiceras på ett sätt som kränker personens integritet eller privatliv. Ett fotografi på en person får inte heller användas i reklamsyfte utan personens samtycke.

Det är säkrast att be om ett skriftligt tillstånd och tala om var bilden kommer att publiceras. Var extra noggrann vid fotografering av minderåriga, då också föräldrarna måste tillfrågas. Det bör noteras att fotograferingstillstånden bildar ett personregister och bör alltså behandlas enligt lagen.

Då man ber om tillstånd att fotografera ska man

  • Tala om var och när bilden kommer att användas. Ge en vid beskrivning ”i kommunens kommunikation och marknadsföring”. Om tillståndet avgränsats till något visst ändamål kan bilden inte användas till annat senare.
  • Begära skriftligt tillstånd.
  • Om bilderna tas av en yrkesfotograf som kommunen anlitar, lönar sig att avtala om insamling och förvaring av fotograferingstillstånd redan när avtalet skrivs. Kommunen måste kunna visa upp tillstånd att använda bilderna. Enbart en muntlig försäkran av fotografen räcker inte.

Avtal om bilderna med fotografen

Bilder köps ofta av professionella fotografer och kommunen avtalar om användningen av bilderna. Det lönar sig att ingå ett skriftligt avtal, eller att ha det man kommit överens om åtminstone i e-posten.

Det lönar sig att komma överens om följande:

  • Om ni köper bilderna för endast ett visst behov, till exempel för en tryckt tidning. Då är det bra att tänka på att ta bort bilderna från alla gemensamma filer, minnen o.s.v. så att de inte senare av en händelse råkar i annan användning.
  • Om ni köper bilderna med fulla rättigheter kan ni använda bilderna i alla sammanhang ni önskar.
  • Det lönar sig också att avtala om man får beskära bilden och använda den i annat format än det ursprungliga. I praktiken lönar det sig alltid att avtala om att få göra olika varianter av bilden så att den kan användas i olika sociala medier.
  • Avtala om på vilket sätt fotografens namn nämns. Det är både korrekt och artigt att nämna fotografen där det låter sig göras naturligt, men på avtalsnivå lönar sig att komma överens om att fotografens namn nämns i mån av möjlighet vid sådana tillfällen. I sociala medier är det mindre enkelt att på ett naturligt sätt få in fotografens namn i meddelandet.

Oftast är det bäst att köpa bilderna med fulla rättigheter, särskilt om bilderna tagits på er beställning.

Hur förhålla sig till bilder som tagits av en medarbetare?

Bilder kan också tas av en medarbetare. I bästa fall är bilderna utmärkta och duger bra för ändamålet i fråga.

Kommunen har dock inte automatiskt rätt att använda bilder som en medarbetare tagit, även om de tagits på arbetstid. Bara om det redan i medarbetarens befattningsbeskrivning avtalats om saken och/eller om fotografering för kommunens räkning är en av personens huvuduppgifter kan man anta att kommunen ”automatiskt” har fulla rättigheter till bilderna. Fotografen behåller ändå alltid upphovsrätten.

Rekommendationer för liknande situationer:

  1. Det är bäst att ingå avtal om villkoren för användningen av bilderna med de medarbetare som regelbundet tar bilder för kommunens räkning. Sådana är till exempel personer som arbetar med kommunikation och marknadsföring samt näringspolitik.
  2. Det kan vara bra att utarbeta en mall som från fall till fall kan användas av andra medarbetare för att ge kommunen tillstånd att använda deras bilder i kommunens verksamhet. En sådan mall kan vara en blankett i intranätet, där medarbetaren med samma blankett kan ladda upp bilden, läsa användarvillkoren och ge sitt samtycke.

Det måste åtminstone finnas ett skriftligt spår (till exempel e-post) om att medarbetaren ger kommunen rättighet att använda bilden. Om det inte finns något skriftligt avtal blir det svårt att lösa eventuella tvister senare.

Anskaffning av bilder från bildbanker

Bilder kan också köpas från bildbanker. Då finns det skäl att uppmärksamma följande:

  • Fundera på om bilderna passar in i ett finländskt sammanhang. Till exempel arbetskläder kan se väldigt olika ut i olika delar av världen.
  • Var noga med bildernas användarrättigheter. Gäller de "för evigt”, eller är de bundna till beställningen? Problem kan uppstå till exempel om omslaget till en publikation skaffas från en bildbank, publikationen laddas upp på webben och finns kvar där efter att avtalet med bildbanken sagts upp.
  • Många bildbanker erbjuder möjlighet att köpa ensamrätten till en bild, åtminstone för en begränsad tid. Detta kan vara vettigt i synnerhet om bilden används flitigt, till exempel som den huvudsakliga bilden för ett evenemang.

Användning av bilder när en organisation ger tillåtelse att använda bilden

Bilder kan också fås av andra organisationer, till exempel i samband med gemensamma projekt. Också i sådana situationer måste man se över användarrättigheterna till bilden. Det kan hända att personen som ger lov att använda bilden inte alls känner till användarrättigheterna i sin egen organisation.

Om kommunen publicerar en bild i tryckt material eller på sin webbplats, ansvarar kommunen för publiceringen.

Det gäller att vara försiktig också med presentationer. Kommunförbundet har till exempel betalat ett par hundra euro i ersättning för att en presentation på Kommunförbundets webbplats (som gjorts av en extern aktör) innehöll en liten bild som aktörens organisation inte längre hade rättigheter till. Detta fråntar inte Kommunförbundet ansvaret för publiceringen.

Kan man använda bilder av barn i kommunens kommunikation?

I praktiken ska man alltid göra en separat bedömning för varje enskild bild. Man bör fundera på bland annat om det finns barn som kan identifieras i bilden. 

Den som fotograferas måste alltid ge sitt tillstånd till att bilderna tas och används. Detta ska ske i skriftlig form eller uttryckas tydligt på något annat sätt. Detta innebär att föräldrarna måste ge sitt tillstånd för att barn ska få fotograferas. Utöver det ska även barnet ge sitt samtycke, i den mån detta är möjligt. Ett äldre barn kan själv uttrycka sin vilja att delta, och när det kommer till yngre barn är utgångspunkten att föräldrarna diskuterar saken med sitt barn. 

Detta sköts ofta med hjälp av Wilma eller liknande system. 

Om rättigheterna är i ordning, är det tillåtet och möjligt att använda bilderna i kommunens egen kommunikation (i den mån de som fotograferats har underrättats). Detta gäller kommunikationskanaler som kommunen själv hanterar, såsom broschyrer och webbplatser. 

Sociala medier är däremot mer problematiska. På sociala medier har kommunen ingen kontroll över användningen och spridningen av bilder, och hanteringen av personuppgifter sker inte i enlighet med lagstiftning som är bindande för myndigheter. Myndigheter bör därför sträva efter att minimera mängden personuppgifter som publicerar på sociala medier, och i synnerhet när det kommer till barn och andra sårbara grupper, undvika det helt och hållet. Bilder av barn som kan identifieras innehåller personuppgifter och bör därför inte användas i sociala medier av myndigheter. Istället rekommenderas det att man använder till exempel bilder som är tagna bakifrån eller bilder där ansiktet inte syns. 

Svaret är alltså tudelat. Bilder av barn kan användas i kanaler som kommunen själv har kontroll över, förutsatt att bildrättigheterna är i skick. Däremot bör man inte använda bilder av barn i sociala medier om det går att identifiera barnen, inte ens om rättigheterna är i skick.

Det säkraste alternativet är att använda bilder som inte innehåller barn som går att identifiera. Genom att avgränsa bilden eller välja en viss fotograferingsvinkel är det ofta möjligt att ta bilder där inga barn kan identifieras. Då behöver man inte fundera på vilka situationer bilden kan användas i.

Du bör också kolla in sidan om särskilda frågor inom webbkommunikation, som du hittar under avsnittet om offentlighet och dataskydd.

Våra publikationer om kommunikation

Fungerande tvåspråkighet i kommunerna

Den här uppdaterade publikationen har som mål att fungera som stöd för en- och tvåspråkiga kommuner. Å ena sedan hjälper den kommunen att bättre följa språklagstiftningen i sin verksamhet men ger också konkreta verktyg för en bättre förvaltning på båda nationalspråken. Förmågan att kunna ge service på två språk stärker demokratin och är första steget mot en språkligt hållbar kommun.
Läs publikationen

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman

Kommunpolitikern Live

Kommunpolitikern Live är en serie webbinarier om kommunalt beslutsfattande, ledarskap, organisation, demokrati och förtroendevalda som anordnas av Finlands Kommunförbund.

Mer info och anmälan >

Kommunarenan25

Kommunarenan25 är ett evenemang där vi varvar utbildning med diskussioner och information. Du får möjlighet till nätverkande och rundabordsdiskussioner kring aktuella reformer och bidrar till att hitta lösningar på framtida utmaningar. 

Läs mer och anmäl dig >

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.