Juridik och förvaltning

Kommunförbundet bevakar kommunsektorns intressen i lagberedningen. Kommunförbundets jurister ger råd och hjälper kommunerna och samkommunerna samt deras förtroendevalda i juridiska frågor.

Vi ger råd per telefon och e-post, skriver utlåtanden, utarbetar handböcker och andra publikationer,, spelar in videor (youtube.com)  med svar på vanliga frågor och tillhandahåller en omfattande webbtjänst.

Dessutom utbildar vi kommunalt anställda och förtroendevalda via förbundets dotterbolag FCG (fcg.fi).

Det enklaste sättet att få aktuell information om våra tjänster är att beställa vårt nyhetsbrev. Det avgiftsfria elektroniska nyhetsbrevet Juridikinfo utkommer cirka 10 gånger om året.

Rådgivningstjänst

Vänligen kontakta Kommunförbundets sakkunniga via denna blankett i stället för de sakkunnigas personliga e-postadresser och den e-postservice som var i bruk före år 2022.

Undantag

• I anslutning till juridiska enheten verkar Rådgivningsenheten för offentlig upphandling. Enheten står till tjänst med avgiftsfri rådgivning för dem som arbetar med kommunal upphandling och för andra upphandlande enheter på webbplatsen upphandling.fi. och via e-postadressen upphandling(at)kommunforbundet.fi.
  • KT Kommunarbetsgivarna (kt.fi) ger via sin e-postservice juridisk rådgivning i frågor som gäller tjänste- och arbetsavtalsförhållanden.

Nyaste publikationer

Guide: Fungerande tvåspråkighet i kommunerna

Publikationen är ett stöd för en- och tvåspråkiga kommuner i arbetet med språklig service.

lateral-image-right