
12.4.2023
Kommunerna och välfärdsområdena har gemensamma invånare och ett stort behov av samarbete kring servicen för invånarna och klienterna. En kommun och ett välfärdsområde är jämlika juridiska aktörer. När ansvaret för organiseringen av social- och hälsovårdstjänsterna samt räddningsväsendet övergår till välfärdsområdena bryts kommunernas direkta band till organiseringen och finansieringen av tjänsterna. Därmed förändras konstellationerna från ett internt styrsystem för kommunsektorn till samarbete mellan kommuner och välfärdsområden.
Med en kontaktyta avses det funktionella sambandet mellan två eller flera organisationer. Kontaktytorna mellan kommuner och välfärdsområden utgörs av funktioner och uppgiftshelheter som omfattas av kommunens eller välfärdsområdets organiseringsansvar och som kan genomföras kundorienterat endast genom samarbete mellan kommunen och välfärdsområdet. För att samarbetet ska lyckas krävs det bland annat gemensamma visioner och mål, gemensamt överenskomna förfaranden och en fungerande informationsgång.
I samarbetet ska man också lägga vikt vid skillnaderna mellan regionerna och kommunerna samt vid att servicen för de klienter som har det allra sämst säkerställs kundorienterat också på kontaktytorna och utan avbrott i servicekedjorna.
Det är också viktigt att reformen inte äventyrar nuvarande välfungerande samarbetsmodeller och rutiner, utan att de kan tillämpas också efter det att ansvaret för organiseringen av social- och hälsovårdstjänsterna samt räddningsväsendet har övergått.
Vi ordnar en serie webbinarier (på finska) om samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena och fokuserar på ett tema åt gången. Dessa webbinarier är öppna för alla, men de är utformade särskilt för kommunernas och välfärdsområdenas personal och förtroendevalda samt företrädare för intressentgrupperna.
Teman för de följande forumen för kontaktytorna är:
Som bäst pågår en kartläggning över samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena i samband med projektet kontaktytor. I kartläggningen ingår också en genomgång av materialet från projektet. Målet är att klargöra hur läget inom samarbetet ser ut och att stödja kommunerna och välfärdsområdena i utvecklingen av samarbetet. I kartläggningens inledande skede har följande framkommit:
En rapport över kartläggningen färdigställs senare i år.
Räddningsväsendets tjänster har inom välfärdsområdena kontaktytor till social- och hälsovårdstjänsterna samt till andra myndigheters och kommuners tjänster på motsvarande sätt som före vårdreformen.
Kontaktytor mellan räddningsväsendets och social- och hälsovårdens tjänster:
Kontaktytor mellan kommunernas och räddningsväsendets tjänster samt lagstadgade uppgifter:
Våra sakkunnigtjänster inom social- och hälsovård samt räddningsväsendet har överförts till Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab 1.1.2023. Innehållet på dessa webbplatser uppdateras inte längre.
Som bäst pågår en kartläggning över samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena i samband med projektet kontaktytor. I kartläggningen ingår också en genomgång av materialet från projektet. Målet är att klargöra hur läget inom samarbetet ser ut och att stödja kommunerna och välfärdsområdena i utvecklingen av samarbetet. I kartläggningens inledande skede har följande framkommit:
En rapport över kartläggningen färdigställs senare i år.
Läs mera:
Presentationsmaterial 20.1. Integration (på finska)
Nyhet 16.12 om att kommunerna har god beredskap att främja invånarnas hälsa och välfärd (på finska)
Presentationsmaterial 16.12. Främjande av välfärd och hälsa (på finska)
Rekommendationer om innehållet i kommunernas och välfärdsområdenas förhandlingar och hur de ordnas