Bygglagen och byggnadstillsynen

Den nya bygglagen träder i huvudsak i kraft 1.1.2025. Samtidigt ändras namnet på markanvändnings- och bygglagen till lagen om områdesanvändning.

  • Fram till utgången av 2025 söks bygglov med sådana dokument som anges i markanvändnings- och bygglagen, och från och med 1.1.2026 på det sätt som anges i bygglagen, med en informationsmodell eller annars i maskinläsbart format. 
  • Bestämmelserna om en byggnads koldioxidsnålhet och gränsvärdet för koldioxidfotavtrycket träder i kraft 1.1.2026. 
  • Från och med 1.1.2026 finns det en bestämd tidsfrist för behandling av bygglov samt påföljder för försummelse av tidsfristen. 

Läs mer

Öppna alla

De viktigaste ändringarna i den nya bygglagen i förhållande till markanvändnings- och bygglagen, träder i kraft 1.1.2025

De nya tillståndsformerna i bygglagen

De nya tillståndsformerna är bygglov, placeringstillstånd och placeringstillstånd för omställning till ren energi (ByggL 42 §, 42 a §). Det gamla bygglovet (rakennuslupa), åtgärdstillstånd och anmälningsförfarande utgår ur lagstiftningen. 

I bygglovet ingår en granskning av förutsättningarna inom områdesanvändningen och en granskning av de väsentliga tekniska kraven. Bygglov beviljas utan bedömning av förutsättningarna för placering enbart på basis av förutsättningarna för genomförande, om det är fråga om reparationer och ändringar som inte påverkar uppfyllandet av förutsättningarna för placering.

Om den som ansöker om bygglov begär det, kan kommunen avgöra om förutsättningarna för placering föreligger genom ett separat beslut (ByggL 43 §, 44 §). Förutsättningarna för placering på detaljplaneområden finns i 44 §, utanför detaljplaneområden i 45 § och på områden i behov av planering i 46 §.  Förutsättningar för placering på områden i behov av planering ”ersätter” avgörande som gäller planeringsbehov i MBL.

Om den som ansöker om bygglov begär det, ska en granskning av förutsättningarna inom områdesanvändningen göras genom ett placeringstillstånd för omställning till ren energi utan detaljplan eller generalplan, där det bestäms att planen får användas som grund för beviljande av bygglov. Placeringstillstånd för omställning till ren energi tillämpas på projekt som enligt lagen definieras som industriprojekt.

Tillstånd för miljöåtgärder 

Tillstånd för miljöåtgärder (ByggL 54 §) kvarstår i lagstiftningen. 

Tillstånd för miljöåtgärder behövs inte för sådana nödvändiga åtgärder inför ett byggprojekt som hänför sig till genomförandet av en lagakraftvunnen plan. Förberedande åtgärder inför ett byggnadsarbete (grävning, sprängning och trädfällning samt pålningsarbete för grunden till en byggnad) ska anmälas till byggnadstillsynsmyndigheten innan arbetet inleds (ByggL 109 §).

Rivningslov för byggnader och rivningsanmälan

Rivningslov för byggnader och rivningsanmälningar behandlas av kommunens byggnadstillsynsmyndighet (ByggL 55 §). Kommunen kan bevilja rivningslov för en byggnad som skyddats enligt en detaljplan under de förutsättningar som föreskrivs i 56 § i ByggL.
 

Tillståndsplikt

Gränserna för tillståndsplikten bestäms i lag och till övriga delar kan kommunerna själva fatta beslut om tillståndsplikten i sina byggnadsordningar. I byggnadsordningen kan man med stöd av lagen ge bestämmelser om att befria byggande från tillståndsplikt till exempel när det kommer till brandsäkerheten vid gränsen till en granne. (ByggL 42 §, 17 §). 
 

Ansökan om bygglov med en beskrivning i form av en byggnadsinformationsmodell eller annars i maskinläsbart format

Från och med 1.1.2026 görs ansökan om bygglov med en beskrivning i form av en byggnadsinformationsmodell eller annars i maskinläsbart format.  Uppgifterna ska lämnas in i datasystemet för den byggda miljön senast 1.1.2029. (ByggL 61 §, 68 §).
 

En byggnads livscykel och koldioxidsnålhet

Nya väsentliga tekniska krav på byggnaders livscykel och koldioxidsnålhet. (ByggL 38 §, 39 §) Byggnader som avses i lagen ska understiga gränsvärdet för koldioxidfotavtryck, och detta ska anges i klimatdeklarationen i samband med slutsynen (ByggL 122 §). Denna bestämmelse tillämpas från och med 1.1.2026.

Projekterares och arbetsledares behörighet

Kompetensregister för projekterare och arbetsledare. (Lag om påvisande av kompetensen hos personer som utför projekterings- eller arbetsledningsuppgifter inom byggande.) Personer som utför projekterings- och arbetsledningsuppgifter har två år på sig att ansöka om behörighet hos ett av Miljöministeriet bemyndigat organ. Under övergångsperioden på två år kan behörigheten påvisas genom att kommunens byggnadstillsynsmyndighet efter 1.1.2020 ger sitt godkännande för motsvarande uppgifter. (ByggL 195 §).

Behandling av bygglov och påföljder för försummelse av tidsfristen

Byggnadstillsynsmyndigheten ska avgöra ansökan om bygglov inom tre månader från att ansökan om bygglov inklusive bilagor har mottagits vid byggnadstillsynen och bilagorna möjliggör en behandling av ansökan. Ansökan om bygglov för byggprojekt där projekteringsuppgiften är exceptionellt krävande och ansökan om placeringstillstånd för omställning till ren energi ska avgöras inom sex månader. Bygglovsavgiften ska sänkas med 20 procent för varje månad som dröjsmålet varar, om inte dröjsmålet har orsakats av sökanden. Bestämmelsen träder i kraft 1.1.2026. (ByggL 68 a §)

Vanligt ställda frågor

Kan byggnadstillsynsmyndighetens lagstadgade befogenheter även i fortsättningen överföras till en tjänsteinnehavare?

Den ursprungliga versionen av bygglagen innehöll inte någon möjlighet att överföra sådana befogenheter till en tjänsteinnehavare som enligt lag tillkommer byggnadstillsynsmyndigheten. Detta blev ändå möjligt i samband med ändringsserien som innebar ändringar av bygglagen.

Efter lagändringen kan byggnadstillsynsmyndigheten, som är ett kollegialt organ, överföra sin behörighet till en tjänsteinnehavare, om inte något annat föreskrivs särskilt. I fråga om förvaltningstvång har det särskilt föreskrivits att beslutanderätt inte kan överföras till en tjänsteinnehavare. 

Kommunens byggnadstillsynsmyndighet kan således överföra sin behörighet genom ett eget delegeringsbeslut.

Den behörighet som kommunen har enligt bygglagen kan i enlighet med kommunallagen överföras till organ och tjänsteinnehavare. Till denna del är delegering således också möjlig genom förvaltningsstadgan.

Vad gäller det att beakta vid beslut om en ny förvaltningsstadga?

Vid beslut om förvaltningsstadgan bör det beaktas att förvaltningsstadgan kan träda i kraft trots att ändring har sökts. Se: Kommunens förvaltningsstadga s. 7.

Vad gäller det att beakta vid beslut om ny taxa?

Det är ofta motiverat att kommunen i beslutet om godkännande av taxa bestämmer att taxan träder i kraft vid den tidpunkt som fastställts i taxan, trots eventuellt sökande av ändring. Detta innebär verkställande av beslut innan det har vunnit laga kraft (Kommunallagen 143 §). Tidpunkten för taxans ikraftträdande bör fastställas så att protokollet med beslutet om godkännande av taxan har justerats och lagts fram offentligt före tidpunkten i fråga (dvs. åtgärderna som förutsätts i kommunallagen har vidtagits). Ikraftträdelsedatumet bör tydligt anges i beslutet om godkännande av taxan och i själva taxan. 

I taxan behöver det i praktiken också konstateras att den gäller ärenden som avgörs enligt bygglagen och att den gamla taxan tillämpas på ärenden som avgörs enligt markanvändnings- och bygglagen (om inte avgifterna också för MarkbyggL-ärenden samtidigt uppdateras t.ex. genom indexhöjningar). 

Inom ramen för det som nämnts ovan kan det i taxan fastställas att avgiften ska bestämmas enligt den byggnadstillsynstaxa som är i kraft det datum tillståndsbeslutet fattas eller då myndighetsuppgiften utförs. Den nya taxan ska således vara i kraft senast när det beslut/den myndighetsåtgärd som ligger till grund för avgiften fattas eller vidtas. Ett annat alternativ är att avgiften bestäms enligt den taxa som är i kraft det datum då ansökan lämnats in (vanligt förfarande hos miljövårdsmyndigheten). 

Information om godkännande av taxan ska ges på behörigt sätt, i praktiken ska åtminstone ett tillkännagivande som avses i 108 § i kommunallagen publiceras. 

Dessutom bör man beakta att 109 § i kommunallagen förutsätter att väsentlig information om de tjänster som kommunen ordnar och om kommunens verksamhet ska offentliggöras i det allmänna datanätet. Till sådan väsentlig information hör bland annat avgifter som tas ut för tjänster. 

Kan byggnadstillsynsavgift tas ut på förhand i fråga om syner och tillsyn under byggnadsarbetet?

Bygglagen innehåller inte något motsvarande omnämnande som i 145 § i MarkByggL, enligt vilket en avgift för myndighetens uppgifter kan tas ut på förhand. Bestämmelsen i markanvändnings- och bygglagen baseras på ett gammalt rättsfall enligt den tidigare bygglagen. 

Avsikten har dock inte varit att i samband med stiftandet av bygglagen ändra nuvarande praxis, där t.ex. kommande syner (dvs. sådana som anges i tillståndet) kan faktureras samtidigt som tillståndsavgiften.

Miljöministeriet har i samband med behandlingen av ändringen av bygglagen (RP 101/2024 rd) konstaterat för riksdagens miljöutskott att sådana syner som man vet med säkerhet att ska utföras när tillstånd beviljas kan faktureras samtidigt, men myndighetsuppgifter som uppstår under byggnadsprocessen kan inte faktureras på förhand på basis av en uppskattning. Se MM:s bemötande till MiUB 20.11.2024 s. 56 (på finska).

Hur gör man om kommunen inte hunnit revidera byggnadsordningen innan den nya bygglagen träder i kraft?

Om den tidigare byggnadsordningen står i strid med den nya bygglagen, ska bygglagen tillämpas och till denna del kan byggnadsordningen inte tillämpas.

När anses ett tillståndsärende ha blivit anhängigt enligt förvaltningslagen?

Anhängiggörandet av ett förvaltningsärende har inte begränsats genom strikta formkrav, eftersom syftet med bestämmelserna om anhängiggörande inte är att formellt försvåra inledandet av ett förvaltningsförfarande. Allmänna bestämmelser om anhängiggörande (och därmed också inledande) av ett förvaltningsärende finns i 4 kap. i förvaltningslagen.

Tillståndsärenden inom byggande anhängiggörs i regel skriftligen eller på elektronisk väg. Det huvudsakliga tillvägagångssättet är elektronisk kommunikation, men skriftligt förfarande är fortfarande möjligt. 

Formella och innehållsmässiga minimikrav för anhängiggörande

  • korrekt format (huvudregeln skriftligt/elektroniskt)
  • sökandens namn och kontaktuppgifter* (FörvL 16 §)
  • tillräcklig specificering av ärendet samt yrkanden jämte grunderna för dem** (FörvL 16 §, 19 §)
  • inlämnande till den behöriga myndigheten***(FörvL 17 §, 20 §)

Till god förvaltning hör att myndigheten är lättillgänglig och att ärendehantering med myndigheten inte försvåras genom detaljerade formkrav, om det inte behövs av rättssäkerhetsskäl eller för att garantera en jämlik behandling. I enlighet med serviceprincipen bör det under förfarandets gång vara möjligt att rätta till fel eller brister som gäller anhängiggörandet. Myndighetens rådgivningsskyldighet gäller också inledande av ett ärende.

Med *kontaktuppgifter avses den adress där den som inlett ärendet har sin postadress eller någon annan adress där den som inlett ärendet kan nås eller till vilken förfrågningar och handlingar som hänför sig till behandlingen av ärendet kan sändas. Adressen kan också vara en e-postadress. Som kontaktuppgifter kan uppges ombudets eller den lagliga företrädarens kontaktuppgifter.

** Ansökan och grunderna för den ska vara läsbara och begripliga. Om handlingen är så oklar eller vag att det inte framgår vad ärendet gäller, blir ärendet inte anhängigt på basis av den. Det är fortfarande möjligt att precisera eller avgränsa specificeringen av ärendet under behandlingen. Med yrkande i 19 § i förvaltningslagen avses en begäran av den som inlett ärendet om att myndigheten ska fatta ett beslut i ärendet med ett visst innehåll. Med grunderna för yrkandet avses de omständigheter som ligger till grund för inledandet av förvaltningsförfarande. När ett ärende inleds krävs det inte nödvändigtvis en detaljerad och heltäckande motivering, eftersom en sådan också kan läggas fram i samband med behandlingen av ärendet.

***När ett elektroniskt ärendehanteringssystem används för ansökan om tillstånd ska sökanden sända ansökan till myndigheten genom att trycka på Sänd-knappen. Även om myndigheten kan se ett utkast till ansökningsärendet i systemet krävs en viljeyttring från den sökande för inledning av ärendet.

Se HFD 2021:110: A r.f. hade i ministeriets elektroniska system fyllt i en ansökan om statsunderstöd men inte skickat den till ministeriet innan ansökningstiden hade utgått och systemet stängts.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att avsändandet av en handling i ett elektroniskt system sker då man trycker på den knapp som är avsedd för ändamålet, till exempel Sänd-knappen.  Att trycka på knappen utvisar en viljeyttring hos den som fyllt i ansökan att inlämna densamma. De förberedande åtgärder som gjorts före nämnda handling, bland annat att fylla i uppgifter på ansökningsblanketten, innebär inte ännu att ansökan skickats.Det saknade i ärendet betydelse att ansökningsuppgifterna redan innan blanketten sänts hade sparats i ministeriets system, varifrån de tekniskt sett var möjliga att få. Eftersom A r.f.:s ansökan inte hade avsänts till ministeriet och den därför inte inkommit till myndigheten inom utsatt tid tillämpades inte 10 § 1 mom. i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet om ankomsttidpunkten för ett elektroniskt meddelande på ärendet. Undervisnings- och kulturministeriet skulle lämna A r.f.:s ansökan utan prövning som försenad.

Vilken bestämmelse gäller bilagor till bygglovsansökan 2025?

Bygglagens 61 § om bilagor till ansökan om bygglov träder i kraft vid ingången av 2026. Fram till dess iakttas 131 § i områdesanvändningslagen (tidigare markanvändnings- och bygglagen 132/1999), där ordet rakennuslupa ändras till rakentamislupa i den finska versionen. I den svenska versionen kvarstår ordet bygglov.

Hur gör man om det framöver inte föreskrivs om bilagor till ansökan för alla tillståndsärenden?

Om det inte föreskrivs om bilagor genom en speciallag, vilka bilagor behövs då (t.ex. tillstånd för miljöåtgärder och rivningslov)? 

Då det inte finns några bestämmelser om bilagorna till ansökan i en speciallag, tillämpas förvaltningslagens bestämmelser. Enligt 31 § i förvaltningslagen ska en myndighet se till att ett ärende utreds tillräckligt och på behörigt sätt. Myndigheten ska i detta syfte skaffa den information och de utredningar som behövs för att ärendet ska kunna avgöras. Det innebär att det är myndigheten som ska överväga utifrån vilken utredning det är möjligt att fatta beslut i ärendet. Med stöd av utredningen ska man kunna bedöma huruvida förutsättningarna som anges i lagen uppfylls. En utredning som inte har relevans för avgörandet av ärendet kan inte förutsättas.

Hur länge är undantagslov i kraft?

I 187 § i bygglagen föreskrivs om tidsfristen för utnyttjande av undantagslov. Skillnaden jämfört med MarkByggL torde bero på att undantagslov i fortsättningen inte alltid är förenat med tillståndsbeslut. Enligt 187 § i bygglagen ska sökanden utnyttja ett undantagslov inom två år från det att undantagslovet vunnit laga kraft.

Hur delges tillståndsbeslut enligt bygglagen från och med 1.1.2025?

Enligt bygglagen delges tillståndsbeslut genom offentlig kungörelse i enlighet med förvaltningslagen. 

Det bör dock noteras att enligt en övergångsbestämmelse i bygglagen ska ärenden som anhängiggjorts under markanvändnings- och bygglagen (MarkByggL) behandlas innehållsmässigt och förfarandemässigt enligt den lagen, dvs. också vid delgivning iakttas anslagsförfarande i fråga om sådana ärenden.

Så länge tillståndsärenden behandlas i kommunen enligt MarkByggL tillämpas således fortfarande anslagsförfarande vid sidan av offentliga kungörelser.

Hur delges beslut genom offentlig kungörelse enligt 62 a § i förvaltningslagen?

Enligt 62 a § i förvaltningslagen verkställs delgivningen genom att kungörelsen och den handling som kungörs publiceras på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet. 

Vid behov ska kungörelsen också publiceras i en tidning som utkommer i det område som påverkas av ärendet eller på något annat sätt som myndigheten beslutar. 

Om kungörelsen på grund av störningar i datakommunikationerna eller av någon annan därmed jämförbar orsak inte kan publiceras på myndighetens webbplats, ska den dessutom publiceras i den officiella tidningen.

Kungörelsen och den handling som kungörs ska hållas offentligt tillgängliga på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet tills tidsfristen för sökande av ändring går ut.

Kungörelsen ska innehålla följande uppgifter:

  • Vad ärendet gäller
  • Var och till vilken tidpunkt handlingen finns framlagd
  • Datum för publicering av kungörelsen på myndighetens webbplats 
  • Konstaterande av att delfåendet anses ha skett den sjunde dagen efter det att kungörelsen publicerades
    • Om kungörelsen inte har kunnat publiceras på myndighetens webbplats, ska det i kungörelsen anges att delfåendet har skett den sjunde dagen efter det att kungörelsen publicerades i den officiella tidningen.

Beslutshandlingen ska alltid publiceras. Av beslutet ska det också framgå vilka handlingar som utgör bilagor till beslutet. Om det inte är möjligt att publicera bilagorna i datanätet, ska det i samband med kungörelsen nämnas hur bilagorna kan fås eller hur man kan ta del av dem.

I fråga om sekretessbelagda uppgifter iakttas offentlighetslagen. Sekretessbelagda uppgifter får aldrig offentliggöras eller lämnas ut utan lagstadgad grund.

Uppfyller tjänsten för tillståndsärenden, Julkipano.fi, förvaltningslagens krav på publicering av offentliga kungörelser?

Enligt 62 a § i förvaltningslagen publiceras kungörelsen och den handling som kungörs på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet. Webbplatsen Julkipano.fi är inte en myndighets webbplats och uppfyller därför som sådan inte kraven i lagstiftningen.

I praktiken ska byggnadstillsynsmyndigheten ha en tydlig egen webbplats där kungörelserna publiceras. 

Åtminstone på kommunens webbplats ska det finnas en separat tydlig del för kungörelser inom byggnadstillsynen. Dessa bör skiljas åt (t.ex. genom rubriker:  ”Byggnadstillsynsmyndighetens kungörelser”) från kommunala tillkännagivanden och kungörelser och får inte blandas samman med annan kommuninformation.

På myndighetens webbplats ska det gå att hitta ett ärende tillräckligt specificerat (vilket ärende det är fråga om och byggplatsens uppgifter) och åtminstone en länk till kungörelsetexten och de handlingar som ska kungöras. Ovannämnda dokument kan också finnas på en extern plattform utanför myndighetens webbplats. Myndighetens webbplats ska ha en direkt länk till plattformen. Dessutom bör man komma ihåg att även med en sådan lösning ansvarar myndigheten för att det inte förekommer störningar i tillträdet till och driften av plattformen.

Kommunallagens bestämmelser om protokoll och framläggande av dem iakttas på normalt sätt.

Ska begäran om omprövning i ärenden som avses i bygglagen framställas till en tjänsteinnehavare eller ett organ?

I 178 § 1 mom. i bygglagen finns bestämmelser om omprövningsförfarande. Omprövningsförfarande kommer i fråga när beslutanderätten har överförts till en tjänsteinnehavare. 

Bygglagen föreskriver inte om instanser som ska behandla begäran om omprövning. 

I 178 § i bygglagen finns en hänvisning till förvaltningslagen:  ”Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.”

Det innebär att bestämmelser som är tillämpliga på omprövningsärenden finns i förvaltningslagen. Det som föreskrivs i kommunallagen om begäran om omprövning tillämpas inte, eftersom det uttryckligen är fråga om omprövningsbegäran enligt förvaltningslagen.

Enligt 49 d § i förvaltningslagen ska en begäran om omprövning framställas hos den myndighet som fattat beslutet eller hos den som sköter en offentlig förvaltningsuppgift och som fattat beslutet. I förvaltningslagen finns inga explicita bestämmelser om vilken instans som ska avgöra ett omprövningsärende. Enligt beredningen av ändringen av förvaltningslagen (RP 226/2009 rd, t.ex. s. 39) ska utgångspunkten vara att begäran om omprövning i enlighet med förvaltningslagen avgörs av den ursprungliga beslutsfattaren, som också kan vara en tjänsteinnehavare.

Miljöministeriet till riksdagens miljöutskott: Omprövningsbegäran avgörs av en tjänsteinnehavare, inte av en nämnd. Se MM:s bemötande till MiUB 20.11.2024 s. 63.

Detta skiljer sig alltså från den tidigare MarkByggL och huvudregeln inom kommunsektorn, enligt vilken omprövningsbegäran avgörs av ett organ.

För bastubyggnader och ekonomibyggnader mindre än 30 m2 samt skyddstak mindre än 50 m2 behövs inget bygglov efter 1.1.2025

Bygglagen träder i kraft 1.1.2025 och samtidigt ändras gränsen för tillståndsplikten. 

För ett bostadshus och en fritidsbostad (bastustuga) behövs alltid bygglov. Bygglov behövs för byggnader på 30 m2 eller större samt för skyddstak som är större än 50 m2. 

Genom att följa anvisningarna undviker man att genomföra byggnadsprojekt i strid med bestämmelserna. Åtgärder som strider mot lagen och bestämmelserna leder till efterkontroll och i värsta fall till att byggnaden måste rivas.

För en bastu- eller ekonomibyggnad som är mindre än 30 m2 behövs inget bygglov

Med bastubyggnad avses en byggnad där över hälften av lägenhetsytan utgörs av bastuutrymmen. Byggnaden kan ha en öppen spis för uppvärmning av byggnaden. Men den kan inte ha matlagningsmöjligheter, till exempel el-, gas- eller vedspis.

En ekonomibyggnad är en byggnad som inte kan användas för boende. En ekonomibyggnad kompletterar fastighetens huvudbyggnad. Ekonomibyggnader är till exempel garage, förråd, bastur, arbetslokaler, hobbyrum och bodar. En ekonomibyggnad kan vara uppvärmd. Men den kan inte ha matlagningsmöjligheter, till exempel el-, gas- eller vedspis. 

Byggande på detaljplaneområden

Vid uppförandet av en bastu- eller ekonomibyggnad på detaljplaneområden (stranddetaljplan) ska följande beaktas:

  • Byggnaden ska uppfylla planbestämmelserna.
  • Byggplatsen bör ha byggnadsrätt (definieras i planen).
  • Byggnaden bör placeras på ett sätt som uppfyller plan- och brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret).
  • Trädfällning inför byggnadsarbetet kan kräva tillstånd för miljöåtgärder och uppförande av avloppsvattensystem kan kräva bygglov.

Byggande utanför ett detaljplaneområde

Uppförandet av en bastubyggnad som är mindre än 30 m2 på en befintlig byggplats utanför detaljplaneområden har befriats från tillståndsplikten. Vid uppförandet ska följande beaktas:

  • Byggplatsen bör ha byggnadsrätt för uppförandet av byggnader. Bestämmelser om byggrätten finns i kommunens byggnadsordning.
  • Byggnaden bör placeras på ett sätt som uppfyller brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret). Avståndet till privat väg och landsväg ska uppfylla bestämmelserna om avstånden.
  • Uppförande av avloppsvattensystem kan kräva bygglov.

Ett skyddstak som är mindre än 50 m2 behöver inget bygglov

Skyddstak är byggnadsobjekt med minst 30 procent öppen väggyta. Skyddstaket kan till exempel täcka en bilparkering eller grillplats.

Byggande på detaljplaneområden

Vid uppförandet av ett skyddstak befriat från bygglov på detaljplaneområden (eller stranddetaljplaneområden) ska följande beaktas:

  • Skyddstaket ska uppfylla planbestämmelserna.
  • Det bör placeras på ett sätt som uppfyller planbestämmelsernas, brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. obebyggt område framför huvudfönstret).
  • Trädfällning inför byggnadsarbetet kan kräva tillstånd för miljöåtgärder.

Uppförandet av ett skyddstak som är mindre än 50 m2 på en befintlig byggplats utanför detaljplaneområden har befriats från tillståndsplikten. Vid uppförandet ska följande beaktas:

  • Skyddstaket bör placeras på ett sätt som uppfyller brandbestämmelsernas och förordningarnas krav på avstånd till rågrannar, deras byggnader och egna byggnader (bl.a. det fria avståndet framför huvudfönstret).
  • Avståndet till privat väg och landsväg ska uppfylla bestämmelserna om avstånden.

Dessutom

  • Anlita yrkesfolk för planering av byggnadens placering.
  • För planering av byggnaders och skyddstaks konstruktioner behövs en konstruktionsprojekterare.
  • Byggande på strandområden utanför planområden kräver tillstånd för att avvika från behovet av planering på strandområden, när en byggnad eller ett skyddstak byggs utanför den befintliga byggplatsens gårdsområde.
  • Grannarna bör meddelas om kommande byggprojekt.
  • Kom ihåg att anmäla byggnaden till Skatteförvaltningen för fastighetsbeskattning. Så här gör du ett hushålls anmälan om byggande i MinSkatt

Byggnadstillsynen ger råd och vägleder i frågor som gäller bygglov men planerar inte placeringen av byggnadsobjekten på byggplatsen. Om byggnadsprojektet avviker från bestämmelserna måste man ansöka om och få undantagslov. Undantagslov söks hos byggnadstillsynen i kommunen. 

Råden och anvisningarna kan även tillämpas på andra byggnader som är befriade från tillståndsplikt.

Cirkulären är delvis föråldrade

OBS: Innehållet i cirkulären är delvis föråldrat på grund av den ikraftträdda lagändringen. 

Cirkulär 1 om bygglagen – huvudpunkterna i reformen

Ordnande av byggnadstillsyn och myndighetens roll 

Utgångspunkter för styrningen av byggandet 

Nya begrepp och definitioner 

Ändringar i tillståndssystemet och tillståndsförfarandet 

Nya krav och utredningar som gäller byggande 

Byggande och kontinuerlig tillsyn – Cirkulär 2 om bygglagen 

De viktigaste ändringarna som gäller tillsynen under byggnadsarbetet och den kontinuerliga tillsynen. I bilagan har vi sammanställt bygglagens bestämmelser om behörighet för att underlätta arbetet med att ändra förvaltningsstadgan. 

Cirkulär 3 om bygglagen – förberedelser inför lagarnas ikraftträdande 

Vilka ändringar förutsätter de nya lagarna av kommunerna? Förvaltningsstadgan, byggordningen och taxan behöver ändras. Kraven som gäller olika förfaranden ändras. Detta gäller till exempel delgivning av beslut, tiden för sökande av ändring och ändringar i skyldigheterna om hörande. Programvara och maskinvara behöver uppdateras.

Handböcker och modeller (behörighetstabell, byggnadsordning och taxa)

  • I och med den nya bygglagen behöver förvaltningsstadgan och delegeringsbeslut ses över. Bygglov och rivningslov beviljas i fortsättningen av kommunens byggnadstillsynsmyndighet. Övriga tillståndsbeslut (placeringstillstånd för omställning till ren energi, placeringstillstånd och tillstånd för miljöåtgärder) fattas av kommunen. Kommunen ska avgöra vem som ska ges beslutanderätt. Toimivaltataulukkoon (linkki uuteen tiedostoon): I tabellen (på finska, en version på svenska på kommande) finns en förteckning över de bestämmelser i bygglagen som gäller behörighet.
  • Mall för förvaltningsstadga för kommunen
  • Kommunerna ska förnya sin byggnadsordning så att den överensstämmer med bygglagen senast 1.1.2027. Bekanta dig med vår mall för byggnadsordningen här.
  • Vi har också en handbok för utarbetande av byggnadsordning från markanvändnings- och bygglagstiden. Handboken har inte uppdaterats för att motsvara bygglagen, men det finns mycket nyttig information i den som det är bra att bekanta sig med.
  • Byggnadstillsynstaxorna måste förnyas. Målet är att tillståndsavgifterna även framöver ska täcka kommunens kostnader. Bekanta dig med vår mall för byggnadstillsynstaxa.
  • Handboken om bygglagen och byggnadstillsynen: Handboken som publicerades i november 2023 är den första i sitt slag när det gäller tolkningen av bygglagen och den hjälper kommunernas byggnadstillsyn att få en bild av bygglagens effekter på byggnadstillsynsarbetet. Läs handboken på vår hemsida eller ladda ner som PDF (på finska). OBS: Handbokens innehåll är delvis föråldrat på grund av lagändringen som trätt i kraft.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information