Kameraövervakning och dataskydd

Delning av material från kameraövervakning

Material från kameraövervakning som kommunens personuppgiftsansvariga ansvarar för kan lämnas ut till en utomstående organisation. Det är inte alltid möjligt att lämna ut material, eftersom kameramaterial inte får lämnas ut till vem som helst. 

Utlämnandet är lagenligt om

  • det grundar sig på en lagstadgad skyldighet för kommunen; eller
  • det överensstämmer med det ursprungliga ändamålet med behandlingen, och
  • man har beaktat kraven i dataskyddsbestämmelserna och offentlighetslagen i samband med utlämnandet. 

Efter utlämnandet ansvarar mottagaren som personuppgiftsansvarig för behandlingen av uppgifterna.

Olika situationer där material lämnas ut

Typexempel på situationer där kameramaterial delas:

  1. Från en personuppgiftsansvarig (kommunen) till en annan personuppgiftsansvarig (utomstående organisation)
    • Delas med välfärdsområdets räddningsverk, till exempel fältchefen.
    • Delas med polisen i samband med ett enskilt uppdrag.
    • Delas med kommunens dotterbolag.
    • Delas med en annan myndighet, till exempel NTM-centralen eller Finlands miljöcentral SYKE.
    • Delas inom kommunen från en sektor till en annan, från en personuppgiftsansvarig till en annan, om behandlingen av personuppgifterna är organiserad under fler än en personuppgiftsansvarig i kommunen.
  2. Från en personuppgiftsansvarig (kommunen) till ett personuppgiftsbiträde (utomstående organisation)
    • Stadens underleverantörer, det krävs ett avtal enligt artikel 28 i dataskyddsförordningen.
  3. Från ett personuppgiftsbiträde (kommunen) till en personuppgiftsansvarig (utomstående organisation)
    • Avtalsbaserat samarbete med Polisstyrelsen. 

Regleringens bakgrund i offentlighetslagen och dataskyddsbestämmelserna

Villkor enligt offentlighetslagen:

  • Kamerabilden kan innehålla sekretessbelagda uppgifter.
  • Sekretessbelagda uppgifter får i regel inte delas med utomstående.
  • Sekretessbelagda uppgifter vid kameraövervakning får delas om den registrerade har gett sitt samtycke eller om speciallagstiftning innehåller en fullmakt att lämna ut uppgifterna utan att sekretessbestämmelserna hindrar det.
  • Utgångspunkten bör vara att sekretessbelagda uppgifter inte inkluderas i kamerabilder. 

Villkor enligt dataskyddsbestämmelserna:

  • På utlämnande tillämpas de allmänna bestämmelserna om dataskydd.
    • Utlämnandet är en självständig behandling för vilken det måste finnas en rättslig grund.
    • I samband med att uppgifterna lämnas ut ska man alltid göra en konsekvensbedömning och försäkra sig om att den registrerades rättigheter tillgodoses.
    • Rättslig grund för utlämnande, till exempel
    • En lagstadgad skyldighet för den personuppgiftsansvarige (till exempel polisen eller annan speciallagstiftning som förpliktar till utlämnande av uppgifter eller samarbete)
    • Ändamålet med utlämnandet är förenligt med det ursprungliga behandlingsändamålet för registreringen, artikel 6.4 i dataskyddsförordningen. 

Exempel mot bakgrund av regleringen

Exempel 1: Lagstadgad skyldighet att lämna ut uppgifter

Utlämnande av kameramaterial enligt lagstadgad skyldighet

  • Kommunen har en lagstadgad skyldighet att dela myndighetsuppgifter, inklusive uppgifter i kamerabilder. Rättslig grund för utlämnandet är en lagstadgad uppgift för den personuppgiftsansvarige (kommunen).
  • Speciallagstiftning, till exempel 4 kap. 2 § i polislagen
    • Oberoende av tystnadsplikten har polisen på begäran av en polisman som hör till befälet rätt att för tjänsteuppdrag avgiftsfritt få behövlig information och handlingar av myndigheter […].
    • När villkoren i 4 kap. 2 § i polislagen uppfylls ska kommunen som personuppgiftsansvarig lämna ut också sitt kameraövervakningsmaterial till polisen som personuppgiftsansvarig. 

Exempel 2: Utlämnande som överensstämmer med den ursprungliga behandlingen

  • Utlämnande för det ursprungliga behandlingsändamålet
    • Ändamålet med utlämnandet motsvarar ändamålet med behandlingen av personuppgifter vid den ursprungliga kameraövervakningen. Den rättsliga grunden för utlämnandet motsvarar således den rättsliga grunden för den ursprungliga behandlingen.
    • Det förutsätts att även mottagaren har rätt att behandla personuppgifterna i fråga och att kraven i artikel 6.4 i dataskyddsförordningen har beaktats.
    • På utlämnandet tillämpas kraven i dataskyddsbestämmelserna, till exempel i fråga om konsekvensbedömning.
  • Då det ursprungliga ändamålet med behandlingen är att skydda kommunens egendom. Utlämnande till en aktör som utreder skadegörelse av egendom.
    • Mottagaren har självständig rätt att behandla personuppgifter i anslutning till sin verksamhet.
    • Ändamålet med behandlingen ändras inte vid utlämnandet.
    • Till exempel en jurist, en försäkringsanstalt, polisen.
  • Då det ursprungliga ändamålet med behandlingen är att upprätthålla säkerheten i en lokal eller på ett område som tillhör kommunen. Utlämnande till välfärdsområdets räddningsverk.
    • Räddningsverket har lagstadgad rätt att behandla personuppgifter i sin egen verksamhet.
    • Ändamålet med behandlingen ändras inte vid utlämnandet.
    • Räddningsverket är i detta fall en självständig personuppgiftsansvarig efter utlämnandet. 

Vanliga frågor

Har en förälder rätt att se upptagningar av kameraövervakningen på daghemmets gård, om föräldern vill utreda en skada som skett på lekplatsen?

En mer utförlig version av frågan: En vårdnadshavare har bett att få se upptagningar från kameraövervakningen på daghemmets gård. Syftet är att reda ut en olycka som hänt på lekplatsen.

Enligt min uppfattning bör man överlåta upptagningarna, men förändras saken då det är frågan om barn och vårdnadshavare? Parten har enligt min uppfattning åtminstone rätt att bekanta sig med upptagningarna. Är jag på fel väg när jag även är beredd att överlåta upptagningen till kunden, då utomstående antagligen borde anonymiseras etc.?

Svar: I 12 § i offentlighetslagen finns följande bestämmelse: ”Var och en har med de begränsningar som nämns i 11 § 2 och 3 mom. rätt att ta del av de uppgifter som ingår i en myndighetshandling och som gäller honom själv, om inte något annat föreskrivs i lag.”

Utgångspunkten är sålunda också att den filmade med stöd av 12 § i offentlighetslagen har rätt att granska bildupptagningar från kameraövervakningen som berör honom eller henne. Då den registrerade i detta fall är i daghemsåldern, har vårdnadshavaren granskningsrätten.

Det har inte utfärdats några närmare anvisningar eller bestämmelser om hur den här granskningsrätten gällande kameraövervakning ska förverkligas. Utgångspunkten är att man bedömer hur granskningsrätten förverkligas på samma sätt som då personuppgifter i skriftlig form granskas. Den registrerade har rätt att ta del av uppgifter som gäller honom eller henne själv. Den registrerade har med stöd av dataskyddsförordningen rätt att få en kopia endast av uppgifter som gäller honom eller henne själv. Bestämmelser om begränsningar i rätten till insyn i egna uppgifter behandlas i regeringens proposition till dataskyddslag (1050/2018) och i 27 § i personuppgiftslagen (523/1999, upphävd).

Bildupptagningar från kameraövervakningen innehåller även ofta andra människor, och utgångspunkten är att den registrerade inte har rätt att få uppgifter om andra än sig själv, i det här fallet bildupptagningar av sig själv. Detta tog du upp med din fråga om att anonymisera bilder på andra personer, och liknande. Det är att rekommendera att göra på det här sättet, om det tekniskt går att förverkliga.

Det beror också på om ni lämnar ut själva bildfilen eller ger utskrifter av upptagningen. Om det inte är tekniskt möjligt att anonymisera andra personer, ser jag det ändå inte som ett problem att övriga personer syns i upptagningen, då det i det här fallet inte är fråga om sekretessbelagda uppgifter. Upptagningarna är med stöd av offentlighetslagen också myndighetshandlingar och på dem tillämpas offentlighetslagens bestämmelser om offentlighet och sekretess för handlingar. När uppgifter från myndighetens personregister lämnas ut, ska man iaktta bestämmelserna i OffL 16 § 3 mom.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman

Kommunpolitikern Live

Kommunpolitikern Live är en serie webbinarier om kommunalt beslutsfattande, ledarskap, organisation, demokrati och förtroendevalda som anordnas av Finlands Kommunförbund.

Mer info och anmälan >

Kommunarenan25

Kommunarenan25 är ett evenemang där vi varvar utbildning med diskussioner och information. Du får möjlighet till nätverkande och rundabordsdiskussioner kring aktuella reformer och bidrar till att hitta lösningar på framtida utmaningar. 

Läs mer och anmäl dig >

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.