Pressmeddelande,

Kommunförbundets förbundsdelegation valdes för mandattiden 2018–2021

(Kommunförbundet informerar 31.1.2018, rättelse till pressmeddelandet som publicerades 16.1.2018) Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har 26.1.2018 på nytt behandlat sitt beslut från 16.1.2018 om fastställande av resultatet i valet av Kommunförbundets förbundsdelegation. Valresultatet har nu rättats i fråga om fyra utjämningsplatser som tillhör fyra olika partier.

En av Sannfinländarnas utjämningsplatser går i stället för Birkalands valkrets till Satakunta valkrets, Gröna förbundets utjämningsplats går i stället för Uleåborgs valkrets till Mellersta Finlands valkrets, Vänsterförbundets utjämningsplats går i stället för Birkalands valkrets till Lapplands valkrets och en av Kristdemokraterna i Finlands utjämningsplatser går i stället för Nylands valkrets till Tavastlands valkrets.

Till övriga delar är förbundsdelegationens mandatfördelning och sammansättning den samma som den som meddelades 16.1.2018.

Förbundsdelegationens sammansättning framgår av bilagan till detta pressmeddelande. Förteckningen ersätter den som publicerats tidigare.

(Kommunförbundet informerar 16.1.2018) Finlands Kommunförbunds förbundsdelegation har fått 76 ledamöter, av vilka en representerar landskapet Åland. Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har idag 16.1.2018 fastställt valresultatet.

Kommunförbundets medlemskommuner förrättade val av förbundsdelegation 15.11–31.12.2017 per valkrets. Av ledamöterna respektive ersättarna valdes 66 genom röstning i kommunerna. Dessutom valdes nio ledamöter och ersättare från utjämningsplatser och en ledamot och ersättare från landskapet Åland.

Från och med 2018 heter Kommunförbundets högsta beslutande organ förbundsdelegationen. Tidigare kallades organet fullmäktige.

Ledamöterna och ersättarna i förbundsdelegationen ska vara fullmäktigeledamöter i kommunerna. Valet av ledamöter till förbundsdelegationen förrättas per valkrets, och valkretsarna är de samma som i riksdagsvalet. Förbundsdelegationen har en mandattid på fyra år. Den nya förbundsdelegationen väljer ordförande och vice ordförande samt styrelse för Kommunförbundet för den följande fyraårsperioden vid sitt sammanträde 15.2.2018.

År 2018 fördelas platserna i förbundsdelegationen mellan partierna på följande sätt enligt valresultatet:

Saml              19
SDP                17
C                    17
Gröna             8
VF                  5
Sannf             4
SFP                3
KD                  2

Landskapet Åland 1

Annika Kokko, ordförande för fullmäktiges valnämnd, tfn 044 2731967
Riitta Myllymäki, sekreterare för fullmäktiges valnämnd, Kommunförbundet, tfn 050 349 5460