Rättsakternas förpliktande karaktär
Rättsakternas förpliktande karaktär är i huvudsak villkorlig. De medför alltså inte som sådana automatiskt nya skyldigheter för kommunerna som de alltid borde iaktta. Dataförordningen och den reviderade eIDAS-förordningen medför snarare möjligheter än skyldigheter för kommunerna. Direktivet om öppna data och dataförvaltningsakten förpliktar inte till att data ska öppnas utan fastställer förfarandet om data delas. Förordningen om ett interoperabelt Europa skapar ramar för förfarandena om den digitala tjänsten som kommunen tillhandahåller förutsätter interaktion mellan myndigheterna i medlemsstaterna. Hur förpliktande förordningen om artificiell intelligens är beror på kommunens roll och AI-systemets användningssätt och användningsändamål. Förordningen om artificiell intelligens tillämpas inte på alla AI-system som kommunen använder och skyldigheterna i förordningen är också färre om kommunen inte själv utvecklar AI-system. Skyldigheten enligt förordningen om en gemensam digital ingång gäller företagstillstånd. Företagstillstånd ska beskrivas i Suomi.fi-servicedatalagret och gränsöverskridande digitala e-tjänster ska också vara möjliga i företagstillståndstjänsterna. Detta innebär att tillstånden i fråga ska kunna sökas över gränserna och ansökningsblanketten ska vara åtminstone en e-blankett. Dessutom ska kommunen ansluta ärenden som gäller företagstillstånd till OOTS-systemet, om myndighetsuppgifter behövs från en annan medlemsstat för att slutföra ärendet.
Ansvarsfördelningen inom kommunen
I förvaltningsstadgemodellen anses att kommunstyrelsen i sista hand ansvarar för att ansvarsfördelningen inom kommunen är i skick i förhållande till olika lagstiftningar. Författningarna som granskats gäller utveckling av tjänster, utnyttjande och delning av data samt kan också påverka upphandlingar, så det vore bra för ansvariga att vara medvetna om författningarna om arbetsuppgifterna omfattar ansvarsområden i anslutning till dessa.
Förordning eller rättsakt?
Rättsakt är ett överordnat begrepp som innefattar förordningar och direktiv. Alla förordningar är således rättsakter, men alla rättsakter är inte förordningar. Av de engelska benämningarna hänvisar act ofta till en förordning. Enligt officiella översättningar har till exempel AI Act översatts till förordning om artificiell intelligens och Data Act till dataförordning. I fråga om Data Act är dock även dataakt i stor utsträckning en etablerad form. Förordning och rättsakt används alltså ofta något blandat och överlappande i olika användningssituationer. I Kommunförbundets projekt om EU:s digitaliserings- och datalagstiftning använder vi officiella svenska översättningar. Dataförordningen, förordningen om ett interoperabelt Europa och förordningen om artificiell intelligens hör till förordningarna.
Förordningarna är till sin natur rättsakter som är bindande och direkt tillämpliga för alla medlemsstater. Ett direktiv är en rättsakt som förpliktar medlemsstaterna att ändra sin nationella lagstiftning för att genomföra direktivets innehåll.
Gemensamma europeiska dataområden
För att främja EU:s datastrategi och digitala mål har man utöver lagstiftning även utvecklat dataområden. Med dataområden (data space) avses ett digitalt utrymme för delning och utbyte av data inom en viss sektor eller mellan olika sektorer. Syftet är att öka tillgången till och vidareutnyttjandet av data i en tillförlitlig och säker miljö. I lagstiftningen om delning av data finns hänvisningar till dataområden och via dessa till delning av information. Till exempel ska en kommun som deltar i dataområden i enlighet med artikel 33 i dataförordningen iaktta de krav på gemensam praxis som stöder interoperabiliteten.
Dataområdena inom olika sektorer ska tillsammans bilda EU:s inre marknad för data. För närvarande (våren 2025) utvecklas europeiska dataområden inom 14 sektorer: jordbruk, kulturarv, energi, finansiering, den gröna given, hälsa, språk, tillverkningsindustri, medier, mobilitet, offentlig förvaltning, forskning och innovation, kompetens och turism. Mer information och länkar på kommissionens webbplats om gemensamma europeiska dataområden. Även dataområden som gäller den offentliga förvaltningen utvecklas. Finland var bland de första att ansluta sig till det europeiska dataområdet för offentlig upphandling. Mer information i Finansministeriets pressmeddelande. Sitra har sammanställt en lägesbild över dataområden i Finlandsom utöver en presentation av olika projekt även innehåller bland annat fördelar och lärdomar.