Ändringar i vattenvårdsförordningen

Avgränsningen och klassificeringen av grundvattenområden preciserades, anvisningar utarbetas

Statsrådet godkände 10.11.2016 förordningar genom vilka statsrådets förordning om vattenvårdsförvaltningen (1040/2006) ändrades. Förordningen fick ett nytt kapitel 2a om avgränsning och klassificering av grundvattenområden och nya paragrafer 8 a – 8 e infördes. Också paragraferna 1 och 27 i förordningen ändrades.

Genom ändringarna preciserades särskilt bestämmelserna om avgränsning av grundvattenområden och av grundvattenbildningsområden. Vidare preciserades klassificeringen av grundvattenområden i klass E samt i vilka fall beteckningen E ges som tilläggsbestämning för klass 1 eller 2. I förordningen preciserades också bestämmelserna om utredningar, uppgifter som ska läggas fram vid beredningen av grundvattenområden samt uppgifter om grundvatten som ska föras in i datasystemet för miljövårdsinformation.

Ändringarna trädde i kraft 17.11.2016.
Den reviderade förordningen finns i författningssamlingen:
Statsrådets förordning om vattenvårdsförvaltningen (1040/2006)

Finlands miljöcentral utarbetar som bäst anvisningar för verkställigheten av den reviderade vattenvårdslagen och -förordningen: Finlands miljöcentral utarbetar som bäst anvisningar för verkställigheten av den reviderade vattenvårdslagen och -förordningen: Finlands miljöcentral utarbetar som bäst anvisningar för verkställigheten av den reviderade vattenvårdslagen och -förordningen: Ett anvisningsutkast om avgränsning och klassificering av grundvattenområden och om skyddsplaner finns på finska på SYKE:s webbplats: http://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Tutkimus_ja_kehittamishankkeet/Hankkeet/Pohjavesialueiden_maarittamisenluokituksen_ja_suojelusuunnitelmien_laatimisen_ohjeistus/Pohjavesialueiden_maarittamisen_luokituk(41314).

Enligt planerna ges den slutliga publikationen ut våren 2017.

Ändringarna i förordningen och anvisningarna har beretts i en bred arbetsgrupp, där även Kommunförbundet har varit representerat och där respons från kommunerna har samlats in.

Närmare upplysningar:

• Kommunförbundet
    Miira Riipinen

• Ändringar i förordningarna:
    Miljöministeriet
    Juhani Gustafsson