Projektet VIRVA – slutrapporten klar

Byggnadstillsynen, miljövården och hälsoskyddet platsar bäst i kommunen och i samarbete sinsemellan

Slutrapporten om projektet VIRVA som undersökt de kommunala miljömyndigheternas verksamhet, finansierat av statsrådet, publicerades den 1 februari 2017. Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet tar fram uppgifter för beslutsfattandet. Projektet har sökt koncept för en effektiv och verkningsfull organisering av den kommunala byggnadstillsynen, miljövården och miljö- och hälsoskyddet. Inledningen gick via kontakterna mellan sektorernas uppgifter.

Verksamheten och målen – inbördes kontakt och kontakten till kommunen

Utifrån utredningens material och teori sköts byggnadstillsynen och miljövården bäst på den lokala nivån. Samarbete mellan myndighetsverksamheterna gynnar sektorernas eget arbete och kommunutvecklingen som helhet. Särskilt byggnadstillsynens och miljövårdens stöd för kommunens markanvändning har visat sig vara väsentligt. I byggandet av en hälsosam, trygg och trivsam livsmiljö är sektorexperterna viktiga partner för kommunaltekniken. Inom kommunernas klimatarbete har särskilt miljövården en stark koppling till kommunens strategiska ledning. Om myndighetsverksamheterna förläggs till en gemensam enhet i kommunen kan kunderna få service på ett och samma ställe.

Samarbete mellan små kommuner och myndighetsenheter

I dag är det dock inte möjligt att erbjuda tillräckligt högklassiga myndighetstjänster i de minsta kommunerna – enheterna är för små. När dessutom miljö- och hälsoskyddet överförs till landskapet splittras många nuvarande välfungerande myndighetsenheter som är gemensamma för flera kommuner. Dessa kommuner måste söka samarbetsmodeller som kan trygga tillräckliga tjänster inom byggnadstillsynen och miljövården. Här föreslår undersökningen regionalt samarbete för små kommuner. Också en organisation på landskapsnivå kan vara befogad i områden där samhällsstrukturen och etablerade arbetsformer talar för det.

Livsmedelstillsynens och veterinärvårdens roll i kommunen och samhället

Minst kopplade till kommunens verksamhet anses veterinärvården och den starkt EU-reglerade livsmedelstillsynen vara. Utredningen bekräftar behovet att överväga en omorganisering av veterinärvården, som också i nordiskt perspektiv visat sig vara dyr, och samhällets roll i sammanhanget över lag.

Stöd för omorganisering och samarbete

Undersökningen erbjuder kommunerna värdefullt material när de funderar på organisationen i framtiden. Dessutom understöder den Kommunförbundets tidigare riktlinjer om förläggningen av verksamheterna och behovet av samarbete på axeln kommun–landskap–stat. Efter att hälsoskyddet överförts till landskapet behöver kommunerna få sakkunskap i hälsoskydd när de bedömer hälsoeffekter. Undersökningen är en bra drivfjäder för ett ökat samarbete mellan små kommuner och myndighetsenheterna. Kommunförbundet inspirerar till samarbete genom att bereda praktiskt stödmaterial särskilt med tanke på samarbetet mellan små Undersökningen erbjuder kommunerna värdefullt material när de funderar på organisationen i framtiden. Dessutom understöder den Kommunförbundets tidigare riktlinjer om förläggningen av verksamheterna och behovet av samarbete på axeln kommun–landskap–stat. Efter att hälsoskyddet överförts till landskapet behöver kommunerna få sakkunskap i hälsoskydd när de bedömer hälsoeffekter. Undersökningen är en bra drivfjäder för ett ökat samarbete mellan små kommuner och myndighetsenheterna. Kommunförbundet inspirerar till samarbete genom att bereda praktiskt stödmaterial särskilt med tanke på samarbetet mellan små kommuner.

Mer på webben