Handboken Hållbar marktäkt uppdateras

Miljöministeriet tillsatte 19.12.2016 en arbetsgrupp med uppgift att uppdatera handboken för hållbar täktverksamhet. Kommunförbundet företräds i arbetsgruppen av sakkunniga Jenni Kuja-Aro med juristen Nelli Tikka som ersättare.

Med anledning av ändringarna i marktäktslagen och miljöskyddslagen, särskilt i fråga om gemensamt tillstånd, behöver Miljöministeriets handbok Hållbar marktäkt från 2009 nu uppdateras. Uppdateringen kommer att behandla de utvecklingsåtgärder som gäller reglering av täktverksamheten som presenteras i utvärderingen av hur väl marktäktslagen fungerar. Arbetsgruppens uppgift är att se till att anvisningarna behandlar i synnerhet frågan att ta substanser till husbehov, vården och användningen av marktäktsområden efteråt och naturens mångfald samt att åtgärda övriga behov att utveckla anvisningarna som arbetsgruppen upptäcker.

Anvisningarna syftar till att stödja verkställigheten av marktäktslagen i förfarandet med marktäktstillstånd och vid planeringen av och tillsynen över täktverksamheten. Den viktigaste lagstiftningen om täktverksamhet och övriga administrativa förfaranden i anslutning till tillståndsprövning, såsom planering av markanvändningen, samt uppföljning av tillståndsförfarandet och användningen av substanser kommer att presenteras. Dessutom beskrivs hur täktverksamhet kan samordnas med grundvattenskydd, rekreationsanvändning och boendetrivsel.

Kommunförbundet har som mål att uppdateringen av handboken tar hänsyn till de kommunala myndigheternas synpunkter och behov, och att handboken också framöver är en högklassig, täckande och noggrann anvisning om planerings-, tillstånds- och tillsynsprocesserna inom marktäktsprojekt för de olika aktörerna. Kommunförbundet vill ytterligare se till att handboken behandlar de problem med tolkningen av lagstiftningen som nyligen uppstått i praktiken och aktuella teman som tangerar täktverksamhet, såsom beröringspunkter med cirkulär ekonomi. Aktuellt med tanke på naturens mångfald är att bedöma kompensationsmöjligheterna vid tillståndsprövning.

Arbetsgruppens mandattid är 1.12.2016–31.12.2017.