Internationella kvinnodagen 8.3.2016

Jämställdheten aktuell i kommunerna och regionerna just nu

På internationella kvinnodagen påminner Kommunförbundet om att jämställdheten mellan kvinnor och män är ett grundvärde i den lokala och regionala demokratin och att kommunerna och regionerna ska avlägsna kvarstående hinder för jämställdheten.

​Också Europeiska samarbetsorganisationen för kommuner och regioner, The Council of European Municipalities and Regions, CEMR betonar i sin deklaration om den internationella kvinnodagen kommunernas och regionernas betydelse för främjandet av jämställdheten.

I CEMR:s deklaration betonas följande frågor

• Jämställdheten ska ingå i den politiska diskussionen och i beredningen av lagstiftning.

• Den ekonomiska jämställdheten ska främjas och våldet mot kvinnor förebyggas.

• Vid integrationen av flyktingar som flyr undan krig och förföljelse i kommunerna måste kvinnornas och barnens specialbehov beaktas.

• Kvinnornas och flickornas jämställdhet bör stödjas globalt.

Länk till CEMR:s deklaration om internationella kvinnodagen på svenska finns till höger på sidan.

Den europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå fyller i år tio år. Kommunförbundet godkände för egen del deklarationen redan 2016 och rekommenderar att kommunerna och samkommuner godkänner den. De största städerna har redan godkänt deklarationen.

- Diskussionen om jämställdhet i kommunerna och regionerna är mycket viktig just nu. Med hjälp av deklarationen kan diskussionen om förverkligandet av jämställdheten föras in i kommunernas och samkommunernas vardag mitt under de stora förändringarna, påpekar Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero.

Europeiska samarbetsorganisationen för kommuner och regioner, CEMR har i samarbete med kommunerna och de europeiska kommunförbunden utarbetat ett verktyg för att följa upp hur jämställdheten utvecklas och deklarationen genomförs i kommunerna och inom regionförvaltningen. Verktyget omfattar indikatorer som motsvarar innehållet i deklarationen. Indikatorerna har skapats för olika ämnesområden, till exempel kvinnors politiska representation och delaktighet i beslut.

Mer på webben

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information