Kommissionens paket för att bekämpa skatteflykt

Europeiska kommissionen offentliggjorde 28.1.2016 ett omfattande skattepaket där olika metoder för att bekämpa skatteflykt bland företag presenteras.  Kommissionen föreslår bland annat ett nytt direktiv mot skatteflykt. Direktivet ska innehålla rättsligt bindande åtgärder såsom begränsningar i ränteavdragsrätten.

​- Det är bra att kommissionen äntligen på allvar går in för att bekämpa skattekringgående. Det har uppskattats att EU-länderna går miste om cirka 1 000 miljarder euro varje år på grund av skatteflykt. I Finland finansieras kommunernas tjänster direkt genom samfundsskatteintäkterna som uppgår till omkring 1,3 miljarder euro, säger Henrik Rainio, direktör för Kommunförbundets Brysselkontor.

Skattepaketet innehåller också en rekommendation om hur medlemsstaterna kan förebygga missbruk av skatteavtal och ett förslag om att medlemsländerna ska dela skatterelaterad information om multinationella företag som är verksamma i EU.

Kommissionen undersöker för närvarande också den separata frågan om offentlig landspecifik rapportering. En konsekvensbedömning pågår och ett initiativ i frågan ska presenteras under våren.

- Förslagen är en naturlig fortsättning på kommissionens förslag i fjol som gällde bland annat transparens i bolagsbeskattningen och en effektivisering av informationsutbytet mellan länderna, säger Rainio.

Kommissionen kommer att fortsätta arbeta för bolagsbeskattningsreformer under 2016. Ett av de viktigaste förslagen är nylanseringen av den gemensamma  konsoliderade bolagsskattebasen (CCCTB).

BEPS-projektet

Förslagen verkställer också rekommendationerna i OECD:s BEPS-projekt (Base Erosion and Profit Shifting), i syfte att globalt begränsa en urholkning av skattebasen och överföring av vinster. Det är fråga om ett omfattande och arbetskrävande projekt där målet är att skapa överensstämmelse mellan skattelagstiftningen i de olika länderna. BEPS-åtgärdsprogrammet som OECD offentliggjorde 5.10.2015, innehåller 15 förslag för att motverka företags vinstöverföringar internationellt.

- Den senaste tidens diskussion om vinstöverföringar bland företag visar att företagsbeskattningen måste utvecklas både på nationell och internationell nivå. OECD har gjort ett gott arbete och nu har man också gjort snabba framsteg i i EU.

- Huvudprincipen är att företagens vinster ska beskattas i det land där vinsten genereras. Det är också viktigt att företagens och myndigheternas administrativa börda inte ökar oskäligt mycket, säger Rainio.

Genomförandet av BEPS-rekommendationerna fortsätter på många olika nivåer inom den närmaste framtiden. Samordningen på global nivå sker under ledning av OECD och G20-länderna och EU:s förslag kommer att behandlas i Europaparlamentet och rådet. För Finlands del innebär BEPS-projektet att  skattelagstiftningen kan behöva ändras, även om en del av åtgärdsrekommendationerna redan gäller i Finland.

Mer på webben