Kommunförbundet undertecknade energieffektivitetsavtal – målet är att alla kommuner och samkommuner också gör det

Vice verkställande direktör Timo Reina vid Kommunförbundet undertecknade energieffektivitetsavtalet för kommunsektorn tillsammans med näringsminister Olli Rehn och jordbruks- och miljöminister Kimmo Tiilikainen på Ständerhuset fredagen den 14 oktober. Samtidigt inbjöd Reina alla kommuner och samkommuner att ingå avtal om ökad energieffektivitet.

ReinaRehn_allekirjoitus_uutiskirje270x190px

- Klimatförändringen är en enorm utmaning för hela samhället. Kommunerna är själva stora energiförbrukare och kan dels påverka energieffektiviteten i kommunen, dels föregå med gott exempel bland annat för kommunens invånare, husbolag och företag genom att lyfta fram sin egen energiförbrukning och sina egna energikostnader, sade Reina.

Avtalet är framförallt ett praktiskt redskap med vilket kommunen målmedvetet kan ta över de energiärenden som kommunen kan påverka. Målmedvetenheten kan tillföra efterlängtade innovationer, möjligheter för företag och på det sättet också ge kommunen ny livskraft.

Under förra avtalsperioden deltog 122 kommuner och 14 samkommuner. Hittills har 16 kommuner gått med i det nya avtalet.

Kommunens energibeslut gör skillnad

Energieffektivitetsavtalet är ett bra sätt att strukturera hanteringen av kommunens egen energiförbrukning.

Outnyttjad energi och effektiv energiförbrukning är den bästa förnybara energin. Först bör man uppskatta hur mycket energi man de facto behöver och först efter det fundera i vilken förnybar form energin kan framställas.
Kommunerna och samkommunerna använder mest energi i skolor, daghem, hälsovårdscentraler och sjukhus i form av värme och belysning. Gatubelysningen slukar elektricitet.

De samhällstekniska tjänsterna såsom vatten och avlopp samt fjärrvärme behöver elektricitet för pumpning. Bränsle förbrukas främst vid transporter och inom gatuunderhållet.

– Vid upphandling av materiel och byggnadsmaterial bör energieffektivitetens basnivå bestämmas redan i planeringen. Varje dag bör förbrukningen regleras enligt bästa möjliga nivå. När det gäller köpta tjänster finns det dolda energiinsatser som servicegivaren svarar för, framhåller Kalevi Luoma, energiingenjör vid Kommunförbundet.

Allt sedan avtalsperioderna inleddes för 20 år sedan har Kommunförbundet och kommunerna aktivt bidragit till utvecklingen av avtalen.

– Avtal är alltid bättre än tvång. Avtal möjliggör både alternativa och innovativa koncept.