Kommuninvånarnas inställning till kommunen utreds

Inom de närmaste veckorna får 32 450 medborgare runtom i landet ett enkätformulär där de tillfrågas om sin uppfattning om hemkommunen och kommunernas sätt att sköta saker och ting. Samtidigt utreds vad uppgiftslämnarna anser om den kommunala servicen och hur de deltar i beslutsfattandet i kommunen.

Enkäten ingår i det omfattande forskningsprogrammet ARTTU2, vars syfte är att utvärdera genomförda och förestående reformer i kommunerna. Forskningsprogrammet följer kommunernas utveckling fram till år 2018.

Enkäten är en av de mest omfattande kartläggningarna av kommuninvånarnas synpunkter. Tidigare har enkäter av samma omfattning genomförts år 2015, 2011 och 2008.

Enkäten erbjuder kommunerna forskningsdata till stöd för beslutsfattandet och verksamhetsut-vecklingen. De första resultaten väntas under försommaren 2017.

Enligt Kommunförbundets forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom är det ytterst viktigt att de kommuninvånare som får enkätformuläret engagerar sig och aktivt besvarar enkäten.

– För att man ska kunna säkerställa att utredningen blir heltäckande och tillförlitlig bör svarsprocenten vara så hög som möjligt. Den föregående motsvarande enkäten hade en svarspro-cent på 39,3, säger Pekola-Sjöblom.

40 kommuner deltar

Enkäten skickas till sammanlagt 32 450 vuxna invånare enligt ett urval ur Befolkningsregistercentralens register. Urvalet per kommun varierar mellan 250 och 1900 personer. På urvalets storlek inverkar dels kommunstorleken, dels omfattningen av de genomförda kommunsamman-slagningarna.

I forskningsprogrammet deltar 40 kommuner: Askola, Enare, Esbo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Jyväskylä, Kankaanpää, Karleby, Keitele, Keuruu, Kimitoön, Korsholm, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lempäälä, Liperi, Nivala,  Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raseborg, Reso, Rautalampi, Salo, Sibbo, S:t Michel, Säkylä, Tammerfors, Tavastehus, Torneå, Uleåborg, Vasa, Vanda, Villmanstrand, Vimpeli, Vörå och Åbo.

Enkäten skickas ut på både finska och svenska. De som får enkäten per post kan också besvara den elektroniskt.

Forskningsprogrammet ARTTU2 utvärderar reformernas konsekvenser för kommunerna

ARTTU2 är ett forskningsprogram som utvärderar genomförda och förestående reformer i kommunerna 2014–2018. Forskningsprogrammet består av flera delprojekt. Målet för programmet är att ta fram systematisk och jämförbar information om reformernas och utvecklingsarbetets verkningar. I programmet utreds hur reformerna har inverkat på den kommunala servicen, ekonomin, demokratin och ledarskapet, personalresurserna och livskraften i kommunerna.

I programmet medverkar 40 kommuner av olika storlek och typ i olika delar av Finland. ARTTU2 är en fortsättning på det motsvarande programmet för utvärdering av strukturreformen som genomfördes 2008–2012. Programmet är gemensamt för flera forskningsaktörer och samord-nas av Kommunförbundet.

Närmare upplysningar:
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634

Närmare information om forskningsprogrammet: www.kommunerna.net/arttu2
Närmare information om invånarenkäten: www.kommunerna.net/arttu2 > Delprojekten > Invånarundersökning