Arbetsfördelningen ändras: myndigheternas kommunikation i kommersiella teleoperatörers nätverk

Enligt regeringens proposition ska myndigheter utnyttja kommersiella teleoperatörers bredbandsnätverk istället för att bygga egna nätverk när kommunikationen ska läggas  om till bredband.

I sitt utlåtande betonar Kommunförbundet att styrningen av utvecklingsarbetet bör enligt den digitala strategin för infrastrukturen observera de lokala bredbandsnätverkens geografiska täckning för såväl de trådlösa som de fasta bredbandsnätverken. Det är nödvändigt att trygga fungerande myndighetskommunikation också i sådana områden där operatörernas kapacitet är låg och verksamheten kommersiellt olönsam. Den lokala täckningen som garanterar myndighetskommunikation ska också utökas oberoende av kommersiella intressen. Mobiltelefontäckningen och garantin för fungerande myndighetskommunikation är inte på en tillfredsställande nivå t.ex. i Övre Lapplands område.

I glest bebyggda områden kommer behovet av bredbandskapacitet att öka på grund av bland annat säkerhetsmyndigheternas fjärrstyrda funktioner. Servicebehovet påverkas också av klimatförändringen i och med att stora markbränder i glest bebyggda områden ökar och samordningen av släckningsarbetet kräver mycket stor dataöverföringskapacitet.

Kommunförbundets och Räddningsverkens partnerskapsnätverks utlåtande om utkastet till proposition om lagar om ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och ändring av lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information