Digital tillgänglighet

Tillgänglighetslagstiftningen går framåt - det är dags att förbereda sig!

Regeringens förslag om tillgänglighetslagstiftning lämnades till riksdagen i början av maj. Behandlingen i riksdagen drar ut på tiden så att det dröjer till hösten innan utskotten hinner gå igenom förslagen. Detta betyder förstås att lagen inte träder i kraft den 1 september som avsett. Troligen träder lagen i kraft senare under hösten, men denna försening har inga direkta praktiska effekter, eftersom kraven i lagen träder i kraft gradvis.

Förhoppningen är att beslutsfattare, experter och de som arbetar med kommunernas webbtjänster nu utnyttjar tiden till att sätta sig in i vad den nya lagstiftningen innebär och vilka krav den ställer på verksamheten. Redan nu finns det mängder av material och tillfällen att bekanta sig med fältet.

Missa inte:

Meddela oss om du arbetar med webb och tillgänglighet i din kommun, så kan vi bättre hålla kontakten! Alla som är intresserade är välkomna med, du behöver inte vara en färdig expert!

Etiketter
Mattias Lindroth