Invånarundersökningen 2020: satsning på företagande och arbete den viktigaste faktorn för hållbar utveckling

Nästan nio av tio kommuninvånare (88 %) anser att satsningar på företagande och arbete är ganska eller mycket viktiga för att främja hållbar utveckling.

I Kommunförbundets invånarundersökning kartlades kommuninvånarnas åsikter om hållbar utveckling. Man ville i synnerhet kartlägga kommuninvånarnas åsikter om vad som är de främsta frågorna när det kommer till att främja hållbar utveckling i den egna kommunen.

- Enkätresultaten visar att kommuninvånarna anser att hållbar utveckling är en mycket mångsidig helhet som överskrider sektorsgränser. Invånarna ger också ett brett stöd för olika åtgärder som främjar hållbar utveckling, säger Kommunförbundets kommunutvecklings- och forskningsdirektör Sini Sallinen.

Andra viktiga åtgärder ansågs vara främjande av hållbara och ekonomiska verksamhetssätt inom kommunala tjänster samt förebyggande av ojämlikhet och utslagning. Också vikten av att stödja levnadsvanor som respekterar naturens bärkraft och vikten av att öka användningen av närproducerad mat, bioekonomi och cirkulär ekonomi identifierades i stor utsträckning.

Delade åsikter om utbudet av metoder för att stävja klimatförändringen och minska trafikutsläppen

I frågor som gäller stävjande av klimatförändringen och minskning av utsläpp från trafiken varierar kommuninvånarnas åsikter beroende på kommunens storlek. Åsikterna är delade också i olika åldersgrupper och mellan kvinnor och män.

Enligt enkäten är frågor som gäller begränsning av klimatförändringen och minskning av utsläppen från trafiken viktigare för kvinnor än för män. Samma frågor är också viktigare för äldre åldersklasser än för yngre.

Invånarnas svar varierar också i kommuner av olika storlek: frågor som gäller begränsning av klimatförändringen och minskning av utsläppen från trafiken är viktigare för invånarna i större kommuner än kommuninvånare i små kommuner.

- Detta fenomen kan förklaras bland annat av att små och mer avlägsna kommuner är mer beroende av bilar, till exempel för att utbudet av kollektivtrafik är mindre, säger Kommunförbundets forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Uppgifterna framgår av Kommunförbundets enkät om kommuninvånarnas inställning till den egna kommunen och dess tjänster.

Enkäten besvarades av sammanlagt 10 812 kommuninvånare. Enkätens målgrupp var kommuninvånare från 43 kommuner i olika delar av landet. Datainsamlingen inleddes i maj och avslutades i slutet av juni.

Mer information om Invånarundersökningen 2020:

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.