Webbtillgänglighet på agendan

Idag den 23 september 2020 tar vi ytterligare ett steg för att främja tillgängligheten i webbtjänster. Från och med idag gäller tillgänglighetskraven i digitjänstlagen för alla offentliga förvaltningens webbtjänster, så även gamla befintliga tjänster omfattas nu av lagen.

På sommaren genomförde vi på Kommunförbundet den första undersökningen om tillgängligheten av webbtjänster. Vi fick inte svar från hela kommunfältet, men många viktiga saker kom upp. I de flesta kommuner har tillgänglighetsutlåtanden redan gjorts eller håller på att utarbetas. Många kommuner har haft utrymme för förbättringar av dem, och detta slutar inte när nya tjänster och innehåll skapas.

Nya rutiner måste utvecklas, t.ex. videoklipp måste textas om videoklippen förblir online i mer än 14 dagar. 80 % av respondenterna publicerar 1-10 videor per månad. Några av dessa har till exempel publicerats direkt på sociala medier och författarna har kanske ännu inte haft några färdigheter i textning.

Kommunerna måste se till att tillgänglighetskraven är kända i organisationen, men också hur man kan göra filmerna uppnåbara i praktiken.

På webbsidorna om tillgänglighet finns användbara länkar om textning av videor.

Om du ännu inte har svarat, tar vi gärna emot ytterligare svar på tillgänglighetsundersökningen.