Hållbarhetsforumet – ett nätverk för hållbarhetsfrågor i kommunerna

Träbyggande som en allt viktigare del av kommunens klimatarbete

Information om evenemanget

Startdatum
Evenemangsstad
On-line
Evenemangsplats
Microsoft Teams
Price (excluding VAT)
0.00€
Arrangör
Kommunförbundet

För vem? Beslutsfattare, kommunalvalskandidater och alla som jobbar med eller på annat sätt är intresserade av hur kommunen hanterar mål om klimatneutralitet och resurseffektivitet, mark-, stads-, eller byggnadsplanering.
Med vem? Riksdagsledamot Anders Adlercreutz, kommmundirektör Jenny Malmsten och biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz.

En nätverksträff om träbyggande som en allt viktigare del av kommunens klimatarbete. Tillfället är avgiftsfritt men kräver förhandsanmälan.

Tillfället hålls den 17.2. kl. 15- ca 16.15

Webbinariet är den första delen av Hållbarhetsforumet – ett nätverk för hållbarhetsfrågor i kommunerna. Det är Kommunförbundets nya satsning på ett nätverk för hållbarhet i kommunerna med avsikt att hålla tröskeln låg för deltagande.

Målsättningen är dels att på ett kortfattat sätt presentera viktig information om olika hållbarhetsteman aktuella för kommunernas utveckling, dels att främja informationsgången om hållbar utveckling mellan kommunerna i hela Svenskfinland.

Program:

15.00 Inledningsord av Camilla Sederholm, Pol. mag., hållbarhetsrådgivare och programansvarig för kommunförbundets Hållbarhetsforum – ett nytt nätverk för hållbarhet i kommunerna på svenska.

15.05-15.25 Anders Adlercreutz, Arkitekt och riksdagsledamot: Aktuellt om trähusbyggande som miljöpolitiskt instrument och som strategi i kommunens klimatarbete

15.25- 15.30 Tid för frågor/kommentarer till Anders (som måste gå innan kl. 16)

15.35-15.50 Kommunexempel: Jenny Malmsten, Kommundirektör, Malax: Det moderna offentliga byggandet i trä – inleddes av en slump, utvecklas nu strategiskt

15.50-16.05 Kommunexempel: Fredrick von Schoultz, Biträdande stadsdirektör: Träbyggande – en del av klimatarbetet i Borgå

16.05 – ca 16.15 Tid för frågor till Jenny och Fredrick och avslutande diskussion. Reservera gärna några extra minuter på slutet vid behov. Vi avbryter i isåfall inte exakt 16.15.

Bra att veta

Vi är alla olika. När du deltar i våra nätverksträffar om hållbarhet så kan du göra det passivt och bara lyssna, men du får också gärna vara aktiv och ställa frågor både muntligt och skriftligt i chatten eller dela med dig av dina tankar, du väljer själv! Vi strävar efter att hålla webbinarerna korta, en dryg timme, men om du inte har möjlighet att delta i hela programmet så är det helt okej att hoppa på senare eller avsluta när du måste gå. Vi förstår att också du har begränsat med tid. Frågor kan också skickas på förhand till camilla.sederholm@kommunforbundet.fi.

Välkommen med!

Vårt nästa webbinarium om hållbarhet i kommunerna är planerat till den 30.3.2021 med temat cirkulär ekonomi i kommunerna – vad är det och är det på frammarsch efter vårens kommunalval?