Nätverket för digitalisering

Slutdatum
Arrangör
Kommunförbundet

Välkommen på digifika i april! På programmet idag en presentation och diskussion om mätande av digital utveckling med avstamp i den senaste rapporten från OECD där Finland hamnade på 12:e plats.

Finland utmärker sig särskilt på området användardriven och proaktiv design, där det rankas som fjärde respektive sjätte bland OECD-länderna. Vad betyder detta i praktiken?

Viveca Still från Finansministeriet inleder med att berätta om resultaten från rapporten och hur de kan kopplas till digitaliseringen av offentlig sektor i Finland.

Johan Magnusson, professor i informationssystem vid Göteborgs universitet och ledare för det svenska centret för digital innovation (SCDI) kommenterar och bidrar med nya synvinklar på vad vi kan lära oss då vi mäter digital utveckling.

DIGIFIKA är Kommunförbundets svenskspråkiga forum för digitalisering. Nätverket kompletterar det finskspråkiga innehållet i Digisumpit som ordnas varje torsdag morgon. Digifika ordnas på tisdag morgon en gång i månaden och målet är att lyfta fram olika aspekter av digitilisering och ge ett stöd för kommunernas arbete med att utveckla och digitalisera sin verksamhet.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.