20.3.2024 kl. 8.30-9.00

On-line training
Arrangör
Svenska teamet

Det finns inte mer pengar, därför måste sjukvården styras med relevanta och korrekta fakta, säger ex-sjukhusdirektören på Karolinska Universitetssjukhuset.

Under sin tid som sjukhusdirektör lyckades Björn Zoëga vända Karolinskas miljardunderskott till plus och fick en hårt kritiserad verksamhet i kris till att bli ett av världens främsta sjukhus.

Den 20.3.2024 deltar han i Kaffe med Uffe.

I sitt ledarskap vägrar Zoëga fastna i ord som kris och kaos. I stället vill han se framåt, bortom personalbrist och vårdköer.

– Faktum är att vi har personalbrist fastän vi har fler anställda än förut, vi har långa köer och snart har vi också fler chefer än vårdplatser. Läget är som det är, det blir inte flera vårdplatser eller vårdare, vi måste bara acceptera det.

Zoëga leder med fakta och tydliga strukturer.

– Vården måste komma ut ur "konsultkaoset" och göra mera inhouse med folk som känner verkligheten. Flytta mandatet och förändringsarbetet till golvet, det handlar inte bara om pengar utan om att skapa förtroende och tillit till beslut. Produktionsplanering är nyckeln som får verksamheter att arbeta synkroniserat och mera effektivt. Vi måste få folk att jobba tillsammans, ha en tydlig kommunikation och en kontinuerlig uppföljning. Finansieringen ska vara byggd på produktionen, när vi får betalt för vad vi gör producerar vi mera, säger Zoëga.

Häng med på Kaffe med Uffe den 20 mars kl. 8.30. Anmäl dig på länken här nedan swå skickar vi en Teamsinbjudan!

Anmäl dig här

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundets svenska verksamhet, och hans team kommunerna i Svenskfinland på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe via Teams. Är du kommunalt anställd eller förtroendevald – välkommen med och diskutera!

Under den halvtimme långa sitsen tar vi upp ett eller ett par frågor, som är aktuella i Kommunförbundets intressebevakning.