Pressmeddelande,

10 bidrag till slutspurten i FM i kommunal marknadsföring

(Kommunförbundet informerar 20.4.2016) I år tävlar 41 bidrag om att bli bäst i kommunal marknadsföring. Tävlingsjuryn har valt tio av bidragen till semifinalen. Priserna delas ut och alla semifinalister presenteras vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri  den 18 maj i S:t Michel.

​Målet för FM i kommunal marknadsföring är att förbättra marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram god praxis, dvs. exemplarisk och framgångsrik marknadsföring eller kommunikation. Tävlingen ordnades nu för elfte gången.

– Dagens kommunala och regionala marknadsföring är kompetent och insiktsfull. Knappa resurser leder till uppfinningsrika lösningar där samarbetet mellan olika  aktörer och även med invånarna är viktigt. Det förekommer glädjande mycket marknadsföring som främjar delaktighet och vianda och där sociala medier är ett viktigt verktyg, säger tävlingsjuryns ordförande Jari Seppälä, informationsdirektör vid Kommunförbundet.

– Till FM-tävlingen anmäldes mycket varierande marknadsföringsåtgärder: alltifrån marknadsföring av internationell turism till  välfärdskampanjer för invånarna, från Kimitoön till Enare. Långsiktighet och resultat i marknadsföringen är väsentliga bedömningsobjekt, men också snabba reaktioner på aktuella teman är viktig marknadsföring.

Tävlingen hör till nätverket Piiris verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbets-företag i nätverket Piiri är MTV3, Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet via samarbetsföretagen. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

FM i kommunal marknadsföring – kortlista

Etelä-Karjalan liitto och Pohjois-Karjalan maakuntaliitto:  Karjalasta kajahtaa
Helsinki Convention & Events Bureau/Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab - KEUKE  Yrityspalvelut tutuiksi - Yrittäjän käsikirja