De kommunala beslutsfattarnas synpunkter på beslutsfattande och ledning kartläggs genom en omfattande enkät

Beslutsfattarenkäten utgör en del av forskningsprogrammet ARTTU2. I den kartläggs de kommunala förtroendevaldas och de ledande tjänsteinnehavarnas åsikter om förutsättningarna för de förtroendevaldas arbete, beslutsfattandet och ledningen, kommunens aktuella situation och framtid samt utvecklingen av service, ledning och demokrati.

Målgrupp för beslutsfattarenkäten är fullmäktigeledamöterna, styrelse- och nämndledamöterna samt ledningsgruppens medlemmar i ARTTU-kommunerna. Urvalet för enkäten uppgår till totalt drygt 3600 personer.  Enkäten har skickats till kommunerna vecka 38–39. De första resultaten kan väntas i december 2015.

Enkätsvaren erbjuder kommunerna forskningsdata till stöd för beslutsfattandet och verksamhetsutvecklingen och jämförelser mellan olika perioder och kommuner. På nationell nivå stöder enkäten bland annat uppföljningen av hur kommunallagen verkställs, utvecklingsarbetet och utbildningen för förtroendevalda.

Enkäten är en av de mest omfattande utredningarna som kartlägger de kommunala beslutsfattarnas synpunkter. Tidigare enkäter av samma omfattning genomfördes år 2010, 2003, 1999 och 1995.  Enkäten skickas ut på både finska och svenska i elektronisk form.

ARTTU2, dvs. Forskningsprogrammet för utvärdering av genomförda och förestående kommunala reformer 2014–2018, är en forskningshelhet som består av flera delprojekt. Programmets syfte är att ta fram systematiska och jämförbara forskningsdata om de kommunala reformernas och utvecklingsarbetets effekter. Programmet utreder hur reformerna har inverkat på den kommunala servicen, ekonomin, demokratin och ledarskapet, personalresurserna samt samhällsstrukturen och livskraften i kommunerna.

I programmet ARTTU2 deltar 40 forskningskommuner som representerar kommuner av olika storlek och typ på olika håll i landet. ARTTU2 är en fortsättning på det motsvarande forskningsprogrammet för utvärdering av strukturreformen som pågick 2008–2012. Programmet är gemensamt för de medverkande forskningsaktörerna och det samordnas av Kommunförbun-det.

Kommunerna i ARTTU2: Askola, Enare, Esbo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Jyväskylä, Kankaanpää, Karleby, Keitele, Keuruu, Kimitoön, Korsholm, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lempäälä, Liperi, Nivala,  Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raseborg, Reso, Rautalampi, Salo, Sibbo, S:t Michel, Säkylä, Tammerfors, Tavastehus, Torneå, Uleåborg, Vasa, Vanda, Villmanstrand, Vimpeli, Vörå och Åbo.

Beslutsfattarenkäten skickades till de 40 kommunerna och dessutom till tre kommuner som uppstår år 2016 i och med sammanslagning med en ARTTU-kommun: Hämeenkoski (Hollola), Jalasjärvi (Kurikka) och Kjulo (Säkylä).

Närmare upplysningar:
Siv Sandberg, forskare, e-post: siv.sandberg(at)abo.fi
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, e-post: marianne.pekola-sjoblom(at)kommunforbundet.fi

Närmare information om forskningsprogrammet:https://www.kommunforbundet.fi/sakkunnigtjanster/forskningsprogrammet-arttu2
Närmare information om beslutsfattarenkäten:  https://www.kommunforbundet.fi/sakkunnigtjanster/beslutsfattarundersokning

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information