Enkäten Våga försöka kartlägger försöksverksamhet i kommunerna

Kommunförbundet inledde i februari 2016 Våga försöka-programmet och en marknadsförings-kampanj med avsikten att synliggöra kommunernas och regionernas försöksverksamhet samt främja försöksverksamhet och nätverkande i kommunen.

​Som en del av programmet genomfördes en enkätsundersökning med vilken man samlade information om kommunernas syn på försöksverksamhet och försökskultur.  Samtidigt samlade man in exempel på försöksverksamhet som redan pågår i kommunerna. Enkäten skickades till kommun-/stadsdirektörer, kommunernas utvecklingschefer/-direktörer samt landskaps- och samkommunsdirektörer. Sammanlagt 108 personer från kommuner och samkommuner besvarade enkäten.

Av enkätssvaren framgår att det i kommunerna finns goda utgångspunkter för försöksverksamhet eftersom kommunorganisationerna förhåller sig mycket positivt till sådan.  Merparten av dem som besvarat enkäten anser att inställningen i den egna organisationen är positiv eller åtminstone neutral till försöksverksamhet. I flera kommuner har man redan genomfört försök, försök pågår eller försöksverksamhet kommer att inledas inom kort.

I svaren betonas vilken betydelse atmosfären i en organisation har för hur väl försök utfaller. De som besvarat enkäten är nästan helt eniga om att det krävs en positiv atmosfär för att försök ska lyckas. En öppen, tillförlitlig och sporrande atmosfär som uppmuntrar till utveckling ansågs också vara en av de egenskaper som kännetecknar en försöksinriktad kultur.

Förutom atmosfären kännetecknas en försöksinriktad kultur enligt de som besvarat enkäten även av en modig och fördomsfri attityd, flexibla tillvägagångssätt, interaktion samt ett tolerant ledarskap som tillåter försök.

Trots att utgångspunkterna för försök i kommunorganisationerna anses vara goda finns det utmaningar. En sådan är frågan om hur försöken ska integreras i normal verksamhet och hur försök som fallit väl ut ska komma till kännedom och användning också i andra kommuner. I Kommunförbundets Våga försöka-program begrundar man också de här frågorna och försöker hitta svar på dem tillsammans med kommunerna.

Man kan bekanta sig med de preliminära resultaten av Våga försöka-enkäten på Våga försöka-programmets hemsida.  På sidorna finns också information om böcker om försöksverksamhet och undersökningar samt aktuella projekt.