Kommunerna deltog aktivt i informationsmöten om FPA-överföringen

Kommunförbundet och FPA ordande i februari samarbets- och informationsmöten om överföringen av det grundläggande utkomststödet till FPA, så kallade samarbetsträffar. Träffarna ordnades i FPA:s alla fem försäkringsdisktrikt. Träffarna riktade sig till ledningen inom kommunernas socialväsende och till sakkunniga som arbetar med utkomststöd och med socialarbete för vuxna. Deltagarna kunde delta på någon av de fem orterna eller följa tillställningarna via videoförbindelse. Videoupptagningarna och materialet finns tillgängliga på FPA:s webbplats.

Samarbetsträffarna kompakta paket om överföringen och stegmärken i framtiden

Alla tillställningar öppnades av direktörerna för FPA:s nya försäkringsdistrikt. De önskade kommunerna varmt välkomna och uttryckte förhoppningar om att det redan inledda regionala och lokala samarbetet skulle bli ännu tätare under 2016. Under förmiddagen berättade projektchef Heli Kauhanen från FPA och juristen Maria Porko från Kommunförbundet om de viktigaste lagändringarna som möjliggör överföringen och hur förändringarna genomförs i praktiken vid FPA. Dessutom presenterades det system för överföring av information och ansökningar som FPA håller på att bereda, FPA:s nya organisationsstruktur och de olika försäkringsdistriktens viktigaste ansvarspersoner med tanke på det grundläggande utkomststödet och myndighetssamarbetet.

Under eftermiddagen låg fokus på att stärka samarbetsrelationerna och det inbördes förtroendet mellan kommunerna och FPA i skötseln av de gemensamma socialvårdsuppgifterna. Virve Flinkkilä, servicechef vid Vanda stad och Anita Vohlonen, chef för FPA:s handläggningscenter för pensions-, studie- och familjeförmåner, berättade via videoförbindelse om det konkreta samarbetet kring utkomststödet. FPA:s serviceprinciper och servicekanaler samt stegmärken för genomförandet ur regional och lokal synvinkel presenterades av direktörer och chefer inom kundbetjäningen och handläggningen av ärenden vid FPA. Vid varje sammankomst presenterades också de grundläggande principerna och tidsplanen för den personalrekrytering som överföringen förutsätter. I slutet av alla tillställningar hade det reserverats gott om tid för genomgång av frågor som deltagarna ställt på förhand och för gemensamma diskussioner om de kommande stegmärkena. Ordförande för tillställningarna var Ellen Vogt, sakkunnig från Kommunförbundet.

Utgående från anmälningarna och deltagandet nådde distriktsträffarna uppskattningsvis minst 75 procent av kommunerna. I snitt knappt hälften av kommunerna i respektive distrikt deltog på ort och ställe. Dessutom följdes de direkta videosändningarna av hundra till drygt trehundra kommuner och andra intresserade aktörer. Också vid FPA följdes videosändningarna aktivt.

Överföringen väcker både iver och oro

Kommunerna förhåller sig övervägande positiva till överföringen, men föredragshållarna fick också ta emot svåra frågor och kritik. Twitter användes som interaktivt kommunikationsmedel och det kom både kritiska och positiva kommentarer. Mest betänksamma var kommunerna över utsikterna att klienterna styrs från FPA till kommunens socialvårdstjänster och hur det ska gå för de klienter som har det allra sämst. Kommunerna uttryckte också oro för de planerade datasystemlösningarna, utmaningarna med att överföra ansökningarna och den eventuella ökningen av manuellt arbete i kommunerna efter överföringen. FPA fick också ta emot många detaljerade frågor om hur FPA konkret tänker lösa olika detaljer kring verkställandet av det grundläggande utkomststödet.

Sammantaget förlöpte tillställningarna i god anda. Kommunerna befinner sig ännu i olika skeden när det gäller att greppa den nya rollen efter överföringen. Därför behövs det nätverk på region- och landskapsnivå och tätare samarbete med FPA. Vid alla tillställningar konstaterade deltagarna att det trots alla utmaningar också finns goda möjligheter att förbättra det nuvarande servicesystemet för de gemensamma klienternas bästa. FPA:s representanter betonade framför allt att FPA behöver kommunernas sakkunskap om utkomststödet och god praxis till stöd för beredningen av FPA:s eget genomförande. Bara genom samarbete kan man göra det bästa möjliga av reformen.

De kommuner som är intresserade av att delta i Kommunförbundets nätverk för utkomststöd och socialarbete för vuxna kan kontakta Ellen Vogt, sakkunnig vid Kommunförbundet (ellen.vogt@kuntaliitto.fi). Nätverket är avgiftsfritt och det är frivilligt att delta.

Mer på webben: