Kuntaliitto vaatii vastausta: Ollaanko koulutusta yhtiöittämässä?

Kuntaliitto vaatii avointa keskustelua suunnitelmista yhtiöittää ammatillinen koulutus ja kiristää valtion ohjausta koulutuksen järjestämisessä. Asia tulee ratkaistavaksi ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä, josta on määrä valmistua hallituksen esitysluonnos kesäkuun alkupuolella.

Liiton mielestä ammatillista koulutusta tulee voida jatkossakin kehittää paikallisen työelämän koulutustarpeiden mukaisesti. Valtion vahvassa ohjauksessa katoaa joustava mahdollisuus huomioida ja kehittää kuntien ja alueiden elinvoimaisuutta ammatillisen koulutuksen avulla.

– Jos ammatillinen koulutus siirretään valtion ohjaukseen ja pakotetaan osakeyhtiöihin, kytkentä paikallisiin tarpeisiin ja toimijoihin ohenee merkittävästi. Tämä heikentää etenkin mahdollisuutta vastata koko perusopetuksen päättävän ikäluokan koulutustarpeeseen, opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi PäivärintaKuntaliitosta sanoo.

Ammatillisen koulutuksen reformissa uudistetaan rahoitus-, ohjaus- ja säätelyjärjestelmät kokonaan.

Uudistus koskee noin 120 000 nuoren koulutusta. Lisäksi ammatillisessa koulutuksessa opiskelee vuosittain noin 130 000 aikuista ja osa työttömille suunnatusta työvoimakoulutuksesta ollaan kokoamassa samaan kokonaisuuteen.

Koulutusta kehitetään tehokkaimmin paikallisesti

Kuntaliiton mukaan koulutuksen kuntaperusteisuutta tulee vahvistaa, ei suinkaan kaventaa.

– Ammatillisen koulutuksen tulee olla yhä vahvemmin kuntaperusteista siten, että kunnat voivat yksin tai yhdessä järjestää ammatillisen koulutusta paikallisia tarpeita vastaavasti. Näin voidaan parhaiten varmistaa perusopetuksen päättävien nuorten koulutus toisella asteella. Koulutuspalvelujen tuottajana voi toki olla myös yksityinen taho, ammatillisen koulutuksen erityisasiantuntija Maarit Kallio-Savela toteaa.

Nykyisin ammatillinen peruskoulutus on suurimmaksi osaksi kuntaperusteista. Kunnat rahoittavat ammatillista koulutusta noin 1,1 miljardilla eurolla. Lähes 90 prosenttia ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoista opiskelee koulutuksessa, jonka on järjestänyt kunta yksin tai yhdessä toisten kuntien kanssa.

Linkkejä: