KuntaTietoPalvelu KTP - Kommunala Datatjänsten öppnar kommunernas datalager i lättillgängligt format

Kommunala Datatjänsten, som publicerades den 9 februari på kommunerna.net, är en söktjänst för uppgifter som tas fram inom processerna i kommunernas teknik- och miljösektor.

Tjänsten gör det möjligt att kontinuerligt söka uppdaterade uppgifter om till exempel detaljplaner, byggnader, adresser och kommunens övriga grundläggande geografiska data. Uppgifterna är byggstenar för den offentliga förvaltningens och företagens tjänster och produkter.

Datatjänsten är kommunernas gemensamma webbpublikationssystem som andra myndigheter får använda.

– Ständigt uppdaterade adresser på byggnader ur kommunernas gränssnittstjänster behövs först och främst hos Nödcentralsverket. I fortsättningen erbjuder tjänsten också de uppgifter som kommunerna enligt Inspiredirektivet är skyldiga att ge EU, berättar utvecklingschef Matti Holopainen vid Kommunförbundet.

Uppgifterna söks i gränssnitten mellan kommunernas informationstjänster och de är åtkomliga i denna tjänst som är gemensam för kommunerna. Tjänsten är avsedd för förvaltningens och företagens datasystem och verksamhetsprocesser (OGC/WFS/WMS-teknik).

Det är inte fråga om en datatjänst för medborgaren eller slutanvändaren, men tack vare den kan företag och annan förvaltning tillhandahålla mera aktuella informationstjänster för slutanvändarna.

Tjänsten är avgiftsfri för kommuner som ansluter sig. Användarorganisationen ska betala en serviceavgift för underhåll och utveckling av serviceinfrastrukturen i kommunen och som gemensam tjänst.

De första data från sammanlagt över hundra kommuner fogades till tjänsten på publiceringsdagen. Smart information om bland annat byggnader och detaljplaner i stora och medelstora städer finns att tillgå. Det gäller till exempel Borgå, Esbo, Grankulla, Hyvinge, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Karleby, Kuopio, Lahtis, Seinäjoki, Uleåborg och Åbo.

Kommunförbundet uppmuntrar kommunerna att gå med i Datatjänsten och ställa sina data till samhällets förfogande.

Kommunförbundet strävar efter att främja upphandlingen, införandet, underhållet och utvecklingen av elektroniska tjänster som finns i gränssnittet mellan kommunernas informationstjänster. Kommunförbundet samordnar underhållet och utvecklingen av gränssnittstjänsterna i kommunernas processer i samarbete med kommunerna, berörda ministerier och kommunernas systemleverantörer.

Kommunförbundets inititativ – processnätverk och öppen konkurrens på marknaden för kommunernas e-tjänster.

Kommunförbundet har kommit med två initiativ kring digitaliseringen av samhället. Avsikten är att ändra arbetsformerna i det finländska samhället så att verksamheten bygger på nätverk inom processerna i stället för på de nuvarande centraliserade koncepten. Processernas ägare är skyldiga att öppna processresultaten i en gränssnittstjänst. Den som behöver uppgifter har både rätt och skyldighet att hämta dem.

Den andra avsikten är att trygga en fungerande marknad för utvecklingen av e-tjänster samt förhindra att det uppstår privata servicemonopol med offentlig finansiering.

Avaus: Kuntien toiminnan kehittämishankkeiden toimintamallin uudistaminen (på finska)
Avaus: Prosessien verkosto (på finska)